Kampen om den kræsne mand

magasiner Flere af de store livsstils- og modeblade til mænd kæmper med faldende oplagstal. FHM, Euroman, Arena og magasinet M agerer stadig på et attraktivt marked, men det er nødvendigt at tænke i nye medieplatforme.

Konkurrencen om læserne er blevet benhård på den del af det danske magasinmarked, der sælger livsstils- og modemagasiner til mænd. Magasiner som FHM, Magasinet M og Arena oplever faldende oplagstal og et øget pres fra nye medieudbydere.

Ifølge Claes Braagaard, direktør for mediebureauet OMD, er udviklingen udtryk for en voldsom konkurrence på markedet, en konkurrence som gør det endnu vigtigere at målrette magasinerne.

Et eksempel er Aller-koncernens satsning Fokus, der efter kort tid på markedet måtte lukke i januar 2007.

»For 10 år siden var bilmagasinet det eneste magasin, der henvendte sig til mænd. Desuden var internettet stadig i en brydningstid. Nu står magasinerne over for at tilpasse sig et mere broget og komplekst mediebillede med tusindvis af medieudbydere, der kan tilbyde specialiseret stof på alle mulige forskellige platforme, som interesserer den moderne mand. Hvis man ikke formår at tale direkte til målgruppen og deres behov, så risikerer man, at læserne bare vælger noget andet,« siger Claes Braagaard

Euroman stabil


..

BRANCHENYT
Læs også