Musiksalg via nettet eksploderer

musik Musikbranchen har fordoblet sit digitale salg i år. Det kan løfte omsætningen så meget, at året ender i plus.

Stor vækst i salget af musik over internettet får nu julestemningen til at brede sig i pladebranchen.

I årets første 10 måneder lå den digitale andel af musikbranchens omsætning på ca. 12 pct. - mere end dobbelt så meget som i samme periode sidste år.

»Der har været en ganske gunstig udvikling på det digitale område,« siger Jesper Bay, marketingdirektør hos IFPI, musikselskabernes paraplyorganisation.

Branchen venter derfor en omsætning over internettet på 60-70 mio. kr. for hele 2007 sammenlignet med ca. 30 mio. kr. sidste år.

Musiksalget er traditionelt meget sæsonbetonet, og da julesalget i december, årets suverænt travleste måned, overvejende foregår i butikkerne, ventes de digitale indtægter at lande på omkring 10 pct. af årsomsætning.

Stigningen er dog så betydelig, at der for første gang i 2007 nu tegner sig muligheden for, at brancheomsætningen samlet set lander i et lille plus.

»Hvis vi kan holde det trit, kan vi måske være heldige at se en lille stigning i det samlede salg,« vurderer Jesper Bay.

En digital andel på 10 pct. af musiksalget vil sende Danmark op i den internationale superliga, hvad angår omsætningen på nettet.

Niveauet i lande som Storbritannien, Tyskland, Sverige og Norge lå sidste år på ca. 5 pct. af totalomsætningen.

Kun i USA og i enkelte asiatiske markeder er der i dag tocifrede markedsandele for musik, der downloades over nettet eller til mobiltelefonen.

Fem onde år


..

BRANCHENYT
Læs også