Det glider i olie for Novo

Medicin Novo Nordisk har tjent fedt på den stigende oliepris, som både gør staterne og de rigeste mennesker rigere. De køber ikke kun mere diabetesmedicin, men også dyrere behandlinger.

Den stejlt stigende oliepris, som plager store dele af erhvervslivet, er bogstaveligt talt guld værd for medicinkoncernen Novo Nordisk. Den er med til at skabe massive vækstrater i markeder, som ellers ikke er kendt for gavmilde sundhedssystemer.

»En af de væsentligste vækstmotorer for os i International Operations er olieprisen,« siger direktør Jesper Høiland, der er øverste chef for International Operations, som er Novo Nordisks salg i alle lande undtagen Nordamerika, Europa, Japan, Australien og New Zealand. Den gruppe af lande er i de seneste år vokset med 17 pct. om året, hvilket er betydeligt i forhold til f.eks. Europa, hvor vækstraten er en encifret procentsats.

»I lande, hvor de har store olieindkomster, betyder den stigende oliepris dels, at det offentlige har råd til et sundhedssystem, der tager sig af nogle af de mennesker, som ikke selv har råd. Dels er der en voksende gruppe velhavende mennesker, som selv vil betale for en ordentlig behandling,« siger Jesper Høiland.

Og de rige mennesker er som regel meget gode kunder, når det gælder deres eget helbred.

»Når de velhavende selv skal have pengene op af lommen til medicin, vil de have det bedste, der findes, og de forlanger ofte en velstand, som er højere end den, vi forventer i lande med et mere socialt system. Til den kundegruppe sælger vi de mest moderne insuliner frem for human insulin,« siger Jesper Høiland.

Prisen i vejret


..

BRANCHENYT
Læs også