Højsæson for de dyre øser

Danskerne dropper billigbilerne og går efter luksusbiler.

En pause i elendigheden. Tid til for et øjeblik at glemme tårnhøje registreringsafgifter og vælge lidt mere med hjertet end med pengepungen. Sådan tænkte og gjorde mange danskere i 2006, som blev et år, da dyrere bilmærker som BMW, Mercedes, Volvo, Alfa Romeo og andre dyrere biler blev skubbet i gang af højkonjunkturen. Til gengæld blev der sagt nej tak til mange glitrende annoncer fra Hyundai, koreanske Chevrolet, Kia og Suzuki.

Sammenlagt gik disse fire bilmærker tilbage med over fire procentpoint i markedsandel inden for personbilssalg. En nød som er svær at knække, fordi den først og fremmest handler om pris. Det er nemlig svært at sætte priserne yderligere ned, når marginerne på de helt billige biler i forvejen er trykket helt i bund...

BRANCHENYT
Læs også