Rekordår for avis

AVISER Trods hård konkurrence fra tre nye husstandsomdelte udgivelser kom veteranen på gratisavismarkedet ud af 2006 med et rekordresultat.

Søndagsavisen øgede omsætningen med 18 pct. til 1,67 mia. kr., blandt andet på grund af flere stillingsannoncer og vækst i mængden af uadresserede tryksager. Samtidig kunne Søndagsavisen for første gang melde om overskud i sine online-aktiviteter, Ofir. De gode konjunkturer slog også igennem på bundlinjen, hvor resultatet før skat steg med mere end 60 pct. til 175 mio. kr. Søndagsavisen uddeles ugentligt til 2,5 mio. danske husstande og er dermed fortsat langt større end det samlede oplag for de tre nye gratisaviser, 24timer, Dato og Nyhedsavisen, som alle blev lanceret sidste år. Direktør Mads Dahl Andersen mener ikke, at de tre har haft den store indflydelse på avisens resultat. »De har ikke direkte betydet noget. De har ikke taget kunder fra os endnu,« siger Mads Dahl Andersen. I år vil Søndagsavisen investere i en yderligere udvidelse af sin hverdagsdistribution, samt i udvikling og opkøb på online-området. I dag omdeler Søndagsavisen gennem selskabet ForbrugerKontakt reklamer og lokalblade til 1,6 millioner husstande, mest på Fyn og i Jylland. De aktiviteter vil man nu gøre landsdækkende. Særligt store forhåbninger knytter Søndagsavisen til internet-delen af sine aktiviteter, hvor man nu har fået overskud.

sorte tal på bundlinjen. »Det er på det område vi kommer til at investere mest i fremtiden,« siger direktøren...

BRANCHENYT
Læs også