Et godt brand beskytter

Udbuddet af boliger bliver større og større, men boligerne og virksomhederne, der bygger dem, ligner mere og mere hinanden. Et godt brand i byggebranchen kan hjælpe forbrugeren til at vælge mellem virksomheder og boliger. Det gode brand fungerer samtidigt som et værn, der kan give et større spillerum, hvis virksomheden begår fejl.

Thomas Mark, der er administrerende direktør i kommunikationsbureauet Mark, Lindberg og Partners A/S undrer sig. Hvis man kigger på de utallige mærkevarer, der eksisterer i dag, så forsøger de alle at knytte særlige værdier til sig, som forbrugerne kan identificere sig med. Men sådan er det ikke rigtig i byggebranchen. Om det er Skanska, MT Højgaard eller NCC der er ikke den store forskel, hvis man spørger den administrerende direktør.

»For de almindelige boligkøbere er det meget svært at skelne de fleste selskaber fra hinanden. Hvis man spørger om, hvilket selskab der for eksempel bygger den bedste kvalitet eller tænker i mangfoldighed, vil de færreste kunne pege på nogen speciel. Kun i enkelte selvstændigt profilerede boligprojekter finder man mærkevarens egenskaber, nemlig boliger, der giver køberne mulighed for at blive en del af en større fortælling,« siger han...

Læs også