Nedtur stoppet

SALG Efter flere sløje år med dykkende salg er det danske ølmarked nu i klar bedring og voksede sidste år med 2,4 pct. i værdi til over 14 mia. kr. inklusive skatter og afgifter, skriver dagbladet Børsen.

Fremgangen er opnået på trods af et fald i de solgte mængder inden for landets grænser på 1 pct. og afspejler dermed tydeligt den stærkt voksende appetit på øl af den dyre premium- og mikrobrygklasse. Fremmarchen for de dyre øl og mikrobryggerierne er opsigtvækkende og har gødet jorden for, at Danmark i dag huser ikke færre end 85 bryggerier mod bare 21 for fem år siden. De to dyreste ølklassers andel af markedets værdi er vokset med gennemsnitligt 36 pct. om året siden 2004 og tegner sig nu for over en tredjedel af markedet målt i kr. I samme periode er discountøl blevet trængt voldsomt tilbage med et fald på 6,5 pct.

BRANCHENYT
Læs også