TDC snubler i ny reklamefilm

TDC's igangværende forvandling fra en støvet telekoncern til et sprællevende og toptunet teleselskab forløber ikke uden problemer. Et modem i en skraldebil vækker harme.

• TDC har denne uge kastet sig ud i et stilskifte, der skal gøre op med det tidligere telemonopols støvede image.

Den kongeblå koncernfarve er skiftet ud med et væld af prangende farver, der dominerer i en stribe nye opsigtsvækkende reklamefilm.

»De nye og spændende farver vil give flere muligheder for at skabe spænding og afveksling i kommunikationen,« forklarer TDC om ansigtsløftningen.

Den første reklamefilm er netop rullet over tv-skærmen rundt om i de danske hjem.

Men i stedet for jubel og tusindvis af nye kunder har telegiganten foreløbig præsteret at bringe sig på kollisionskurs med Greenpeace, Miljøstyrelsen og et utal af miljøforkæmpere. Årsagen er, at hovedpersonen i TDC-filmen formaster sig til at smide et udtjent modem i en skraldebil.

I reklamefilmen udløser handlingen vild jubel. Greenpeace ser dog ingen grund til at juble over, at Danmarks førende teknologivirksomhed med millioner af kunder opfordrer danske forbrugere til uden videre at smide elektronisk affald i skraldespanden.

Kaffen galt i halsen
»Jeg må indrømme, at jeg var lige ved at få aftenkaffen galt i halsen, da TDC's reklame løb henover skærmen og opfordrede folk til at smide deres gamle modem ud sammen med dagrenovation,« siger Henrik Pedersen, miljøbiolog i Greenpeace.

Han peger på, at elektronisk affald er farligt affald, der skal afleveres på lokale genbrugspladser eller i butikker omfattet af de nye regler om elskrot.

Greenpeace oplyser, at man forgæves har forsøgt at få TDC til at tage reklamefilmen af programmet.

»Vi har haft en positiv dialog med TDC, der dog desværre endte med en lappeløsning fra deres side. Reklamen har potentiale til at vildlede rigtig mange mennesker, og derfor skal den trækkes tilbage eller laves om, så manden smider sit affald det rette sted,« siger Henrik Pedersen.

Elskrot
Det afviser TDC imidlertid. I stedet har telekoncernen, måske som led i forvandlingen til et teleselskab med mere spræl i, foreslået, at man kan skrive ”Elskrot” på den affaldscontainer, som hovedpersonen kaster det udtjente modem i.

Selv om løsningen høster point på den kreative karakterskala, finder Greenpeace ikke, at ideen er særlig smart, fordi løsningen forsat vildleder forbrugerne.

Som tingene står for øjeblikket tyder meget dog på, at danskerne også de kommende uger bliver vidne til forvandlingen af TDC - og en grøn affaldscontainer.

michael.stenvei@jp.dk

BRANCHENYT
Læs også