Kørsels-kontrollen sejler

Lastbiler Arbejdsmarkedsordførere kalder det grotesk og uacceptabelt, at ingen myndighed i snart to år har kontrolleret, om landets erhvervschauffører arbejder mere, end de må.

side 6• Uenighed mellem to ministerier har i snart to år ført til, at ingen myndighed kontrollerer den lov, som lægger loft over de danske lastbilchaufførers samlede arbejdstider.

Arbejdsuger for lastbilchauffører på 60-80 timer har siden sommeren 2005 været forbudt i Danmark i forlængelse af EU's arbejdstidsdirektiv, som har tre formål: At højne trafiksikkerheden, beskytte chaufførernes arbejdsmiljø og skabe lige konkurrencevilkår mellem EU-landenes vognmænd. Men siden har hverken Arbejdstilsynet, politiet eller nogen anden dansk myndighed kontrolleret, om vognmænd og chauffører overholder loven om ”arbejdstid for mobile medarbejdere”.

Det fortæller chauffører, tillidsfolk, vognmænd og organisationer.

Politiets bord
Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V) har ellers ved flere lejligheder slået fast, at kontrolopgaven er politiets bord.

Men i Rigspolitiets Tungvognssektion afviser man, at det er en politiopgave at kontrollere, om landets lastbilchauffører har for lange arbejdsuger.

»Vi har ikke kontrollen med arbejdstidsdirektivet, kun med køre-/hviletidsbestemmelserne. Det fagretslige spørgsmål om den enkelte chaufførs arbejdstid er efter vores opfattelse ikke en politimæssig kontrolopgave,« siger Carl Peter Frederiksen, politikommissær og leder af tungvognssektionen efter at have konsulteret Rigspolitiets jurister.

Meldingerne kommer ikke bag på forhandlingssekretær Jørgen Aarestrup Jensen fra fagforbundet 3F's Transportgruppe:

»Vi har det meget skidt med, at der ikke føres kontrol med en lov, som Folketinget har vedtaget for bl.a. at fremme trafiksikkerheden og chaufførernes sundhed og trivsel. Men politiet får jo deres instrukser andre steder fra. Når de ikke kontrollerer området, må det skyldes, at det politiske flertal ikke prioriterer området særligt højt,« siger han.

Overraskede ordførere
Til gengæld komme lovløsheden helt bag på de arbejdsmarkedsordførere, som for to år siden var med til at gøre EU-direktivet til lov.

Venstres Jens Vibjerg og Socialdemokraternes Thomas Adelskov kalder det »barokt« og »fuldstændig uacceptabelt«, at kontrolopgaven i snart to år er blevet syltet.

»Jeg er meget overrasket. Justitsministeriet må have forsømt at fortælle politiet, at de skal kontrollere området. Politiet er jo sat i verden for at kontrollere, at borgerne overholder landets love og har tilmed i forvejen fat i chaufførerne. Det må de to ministerier få rettet op på hurtigst muligt,« siger Venstres Jens Vibjerg.

Oven på Morgenavisen Jyllands-Postens henvendelse erkender Justitsministeriet dog, at der er behov for at se på sagen:

»Vi vil nu tage en snak med beskæftigelsesministeriet og få fastslået, hvad der er op og ned på denne sag, og hos hvilken myndighed kontrolopgaven ligger,« siger kontorchef Michael Høyer fra Justitsministeriets færdsels- og våbenkontor.

BRANCHENYT
Læs også