Hår- rejsende mode

HÅRMODE - Styling er kodeordet i frisørbranchen. Det stiller store krav til frisørerne, som ikke længere kan nøjes med at lære de rette klippeteknikker, de skal i lige så høj grad lære at style håret.

Nok er diskretion en æressag.

Men farves skal håret, hvis det passer bedst til stilen, og sættes - eller styles, som det hedder nu til dags - skal det tillige, hvis det er, hvad der ser bedst ud.

Også hvis man er en mand. Så skal man bare ikke skilte med det, ikke skifte farve fra dag til dag. Det skal se naturligt ud.

»I dag kan man jo lave striber i håret så fint, så fint, at man ikke kan se, at de er kunstigt lavede,« siger frisør Bettina Lervig, der har frisør- og wellness og skønhedssalonen London Shop i Ballerup.

Hun får besøg af flere og flere mandlige kunder i sin salon, og det er hun glad for, for i en frisørsalon er mænd nemmere at have med at gøre end kvinder.

»Mænd er verdens letteste kunder. Første gang, de sætter sig i stolen, er det med en vis skepsis, men når først isen er brudt, siger de aldrig mere, men lader frisøren bestemme, hvad der passer bedst til dem. De er meget åbne over for ideer, men det kræver selvfølgeligt, at frisøren har sans for den type, de er. Kvinder kommer mere med udklip, som de har fundet og er blevet inspireret af. Og det gør de store drenge i øvrigt også, de har mange ideer til deres hår,« siger frisøren, der så sent som i denne uge for alvor har mærket, at drenge og unge mænd rykker, når det gælder hår og styling.

»På en dag havde jeg tre unge mænd, der uafhængigt af hinanden sagde, at de gerne vil have klippet deres hår, men ikke kortere, end at der var noget at arbejde med. At arbejde med… det viser virkeligt, at vi er i produkternes tid. Det er ikke nok at blive klippet, man skal også styles. Og man skal kunne gøre det selv, så man kan skifte mellem frisurerne afhængigt af, hvad man skal.«

Voks, gelé og lak
Samme indtryk har Dennis Knudsen, der har sin egen salon, Dennis Knudsen DK i København.

»Håret er jo altafgørende. Det lægger man mærke til, det er en del af førstehåndsindtrykket, og det sender nogle tydelige signaler om, hvilken type man er. Også som mand. Den kronragede, som gerne vil give et lidt barskere indtryk, sideskilningen, som er for den, der vil have et lidt nørdet look, og så er der den stylede frisure, som er for den drengede type. Mændene vil under alle omstændigheder gerne vise, at de er bevidste om deres udseende, og at de også har en vis kontrol over det, f.eks. ved at style deres hår.«

Styling er kodeordet i frisørbranchen. Som Bettina Lervig udtrykker det, så er vi i produkternes tidsalder - alle skal have voks, gelé, hårlak, volumenspray, straightener foruden - for kvindernes vedkommende - en hårtørrer, et krøllejern og et fladjern.

Det stiller store krav til frisørerne, som ikke længere kan nøjes med at lære de rette klippeteknikker, de skal i lige så høj grad lære at style håret.

»Og det gør man ikke ret mange steder, det er learning by doing,« siger Bettina Lervig, der godt kunne se for sig, at frisørerne kom på stylingskole.

»Det er jo så supervigtigt at gøre det rigtigt. Jeg selv vil da hellere bruge tid og penge på at få mit hår ordnet, købe et par dyre sko og så finde en billig kjole. Det hænger bedre sammen end det modsatte.«

At vi er i produkternes tid bekræftes af tallene fra SPT, brancheforeningen for sæbe, parfume og teknisk/kemiske artikler.

Omsætningen af produkter til personlig pleje er steget i takt med velstanden. I den såkaldte brede distribution, altså bl.a. supermarkeder og materialister, vokser markedet for hårpleje dobbelt så meget i værdi som i antal stk. Folk er med andre ord villige til at betale mere for produkterne, de vil gerne have en snert af luksus. Hos frisørerne er væksten i værdi mere end tredoblet, godt hjulpet på vej af, at der hele tiden lanceres nye produkter til f.eks. farvning, striber eller styling af håret. Blandt det nye er således lervoks - clays - der er let at putte i og lige så let at vaske ud, men som alligevel holder på håret dagen lang eller kan omstyles i løbet af dagen.

Hvem der køber de enkelte produkter helt specifikt, er der ikke nogen opgørelse over, men man kan se, at den helt store vækst er hos de produkter, der tiltaler mænd, altså voks, clays og gelé, siger kommunikationsdirektør hos branchens største, L'Oreal, Sonja Christensen. En vækst, der ydermere får et skub, fordi mændene ikke spørger til prisen, men til funktionen.

Virker det, betaler de gerne.
Det med mændenes forfængelighed er nok nyt, men alligevel temmelig retro. I meget gamle dage prøvede mænd at skjule de grå hår med navsværte, men blev som regel lidt til grin over det. I begyndelse af forrige århundrede var det meget normalt, at en ægte gentleman farvede øjenbryn og moustache og endog fik sit hår krøllet. Det gled lige så stille ud af moden, indtil det altså igen er blevet moderne.

Anderledes med kvinder, som til alle tider er gået op i deres hår, som har haft så stor betydning for deres udstråling, at det i nogle kulturer blev påbudt dem at dække håret til. Alene hårfarven antoges at have betydning for kvindens personlighed. En amerikansk undersøgelse viste således engang, at mænd foretrækker blondiner (mens kvinderne sjovt nok foretrækker mænd med brunt eller sort hår), angiveligt fordi blondiner simpelthen skulle være sjovere og ikke så begavede, at de stiller for mange krav. Mørkhårede kvinder skulle derimod være intelligente og venlige, de rødhårede aktive og kompetente, men lidt for maskuline til at være attraktive, set med mænds øjne. Rødhårede mænd opfattes ifølge undersøgelsen til gengæld som lidt feminine og svage.

Det skal man imidlertid ikke lade sig styre af i dag, da man kan få lige nøjagtigt den farve, man har lyst til.

Moden er ifølge Dennis Knudsen, at kvinder skal have en varm, chokoladebrun farve i håret her til sommer. Men det skal ikke være for at dække de grå hår, for det betragtes som distingveret. Sådan er det i USA lige nu, og sådan bliver det dermed i Europa om et par år.

Det er modeskaberne i Paris og Milano, der først tager de nye tendenser op i såvel tøj som frisure.

»Gucci, Prada, Chloé og Lacroix er blandt dem, der slår tonerne an,« mener Bettina Lervig, der anbefaler www.style.com, hvis man vil se, hvordan moderne hår tager sig ud hos både mænd og kvinder. Her kan man også se stilen, for måden, man kombinerer tøj og frisure, er altafgørende, siger hun.

»Nok er retro et modeord, men det er jo ikke moderne at være retro i både hår og tøj. Så bliver det for meget. Vi skal bruge det gamle på en ny måde, og derfor kan man til retrokjolen bruge langt, løst hår a la Jennifer Aniston. Sådan blev det vist hos Chloé, langt, løst og nyvasket hår, der faldt naturligt. Farverne skal være lyse eller mørke, men helt klare.«

Backslick er en anden måde at sætte håret på, hvor det skrabes stramt tilbage, ligesom kort pagehår er med, både i modehusene og blandt moderigtige kvinder.

tina.bryld@jp.dk

BRANCHENYT
Læs også