Kommission: Storhavne bør flyttes

Tre af landets største havne - København, Århus og Fredericia - ligger forkert som følge af den fremtidige trafikudvikling. Derfor bør storhavnene flyttes, foreslår formanden for regeringens infrastrukturkommission.

• Storhavnene i København, Århus og Fredericia er ikke optimalt placeret om 25 år, fordi infrastrukturen omkring byerne bliver massivt overbelastet og sandet til.

Derfor bør man overveje at flytte storhavnene til andre byer, foreslår formanden for regeringens infrastrukturkommission, direktør Birgit Aagaard-Svendsen. Det skriver Nyhedsmagasinet Ingeniøren.

»Det er ikke hensigtsmæssigt at have mere godstransport i tæt befolkede områder end højst nødvendigt, hverken ud fra trængsels- eller miljømæssige forhold,« siger hun til Ingeniøren.

»Derfor kan man stille spørgsmålstegn ved, om det på 25-30 års sigt er fornuftigt, at tre af de fire største havne i landet, Århus, København og Fredericia skal ligge i de byområder, hvor vi allerede nu kan forudse, at infrastrukturen vil sande mest til i 2030,« fastslår Birgit Aagaard-Svendsen, der også er direktør i rederiet J. Lauritzen.

På nuværende tidspunkt er forslaget dog en ”prøveballon” - ikke en konkret anbefaling fra kommissionen.

Forslag bakkes op
Trafikforsker ved DTU, Alex Landex, bakker imidlertid op om ideen, og erhvervspolitisk chef i Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Frank Laybourn, pointerer, at bl.a. hovedstaden og dele af Sydsjælland vil være trafikalt lammet om 25 år, hvis der ikke gøres noget drastisk ved udviklingen af de massive godsstrømme.

Men forslaget om at flytte storhavnene er yderst kontroversielt, fordi havnenes indtægter har stor betydning for lokalområdernes økonomi og arbejdspladser.

Formand for brancheforeningen Danske Havne, Uffe Steiner Larsen, der også er næstformand for bl.a. Fredericia Havn, er ikke begejstret for forslaget.

»Jeg vil ikke skyde ideen ned, men umiddelbart tror jeg ikke på den, for det er svært at flytte store havne. Dels fordi vi ikke har meget ledig plads, dels fordi vi så kommer til at investere massivt i helt ny infrastruktur,« siger han til avisen.

Direktøren for Århus Havn, Bjarne Mathiesen peger desuden på, at det er nødvendigt med havne tæt på produktionen af de store og tunge varer - som f.eks. grise, landbrugsvarer og vindmøller, der overvejende bliver produceret i Jylland.

Det var desværre ikke muligt at få en kommentar fra transportminister Flemming Hansen (K) torsdag. Infrastrukturkommissionen afslutter sit arbejde i oktober. Det ligger endnu ikke fast, om flytning af storhavne bliver en konkret anbefaling fra kommissionen.



henrik.skov@jp.dk

BRANCHENYT
Læs også