10 års bro-succes hyldes

JUBILÆUM DSB har nærmest oplevet uafbrudt vækst i passagertallet over Storebælt, siden forbindelsen åbnede. I dag er det 10 år siden, det skete.

• Når DSB's adm. direktør Søren Eriksen i dag stiller sig op og lovpriser Storebæltsforbindelsens fortræffeligheder med henvisning til kortere rejsetider og et mere sammentømret Danmark, kan han i sit stille sind glæde sig over de mange penge, som passagererne samtidig sender ned i statsvirksomhedens pengekasse.

I dag er det 10 år siden, Storebæltsforbindelsen åbnede for togtrafik, og siden er antallet af togpassagerer over bæltet eksploderet.

I de første fem måneder af 1997, før forbindelsen åbnede, var der godt 1,6 mio. passagerer. For samme periode i år regner DSB med at nå det dobbelte, og DSB har siden 1997 næsten oplevet uafbrudt vækst i øst-vest trafikken.

I alt 75 millioner passagerer har taget turen over bro og igennem tunnelrøret i Storebælt, siden forbindelsen åbnede.

Uvurderlig forbindelse
Det var Arne Melchior fra Centrumdemokratiet, der i 1980'erne fik aftalen i hus om Storebæltsforbindelsen. Han siger i dag, at danskerne er »enormt meget bedre stillet«, end de var før broen.

»For den daglige transport af både mennesker og varer har det betydet en uvurderlig betydning, som slet ikke kan gøres op i tal, og alle prognoser fra selv de mest optimistiske på, hvad broen ville medføre af daglige overkrydsninger af Storebælt, er langt blevet overgået,« siger han.

Storebæltsjubilæet bliver i dag fejret i fællesskab mellem DSB, Banedanmark og Sund & Bælt, der er ejer storebæltsforbindelsen. DSB har pyntet de to oprindelige tog, der kørte igennem tunnelen første gang, op til fødselsdagsfest.

DSB-direktør Søren Eriksen vil ikke før dagens arrangement røbe, hvilke superlativer han vil knytte til storebæltsforbindelsen, men Banedanmarks direktør, Jesper Hansen, har allerede udlagt teksten i Banedanmarks medarbejderblad. Her kalder han forbindelsen »en milepæl i dansk jernbanehistorie«:

»Succesen på Storebælt viser, at det nytter at tænke stort, når man taler investering i den kollektive trafik.«

Det var kun jernbanetrafikken over Storebælt, der blev åbnet for den 1. juni 1997. Bilbroerne fulgte efter den 14. juni 1998.

jesper.hoberg@jp.dk

BRANCHENYT
Læs også