Sterlings lovbrud får følger

markedsføring Forbrugerombudsmanden truer med politianmeldelser af lavprisselskabet.

Gang på gang har lavprisselskabet Sterling overtrådt markedsføringsloven, trodset påbud fra Forbrugerombudsmanden og provokeret Forbrugerrådet.

Selskabet forsvarer sig ved at sige, at »nogle gange er man nødt til at gå over grænsen for at finde ud af, hvor den går.«

Men Forbrugerombudsmanden har fået nok og har politianmeldt Sterling for ikke at oplyse billetpriser med skatter og afgifter.

Hos Sterling erkender kommerciel direktør Stefan Vilner, at sagen er en ren tilståelsessag:

»Da Forbrugerombudsmanden påpegede, at vores lavpriskalender var i strid med, reglerne rettede vi straks ind og ændrede den. Det meddelte vi, og herefter politianmelder han os. Vi synes, at det er bizart,« siger han.

Stefan Vilner erkender dog, at selskabet allerede sidste efterår fik en generel anmodning om at rette sine priser - og at det først skete, da Forbrugerombudsmanden pegede specifikt på den underside, hvor reglerne blev brudt.

»Vi har da været provokerende, og vi har tøvet med at rette ind, fordi vi gerne vil have en dialog om det rimelige i, at Sterling skal følge ét sæt regler, mens konkurrenter som Ryanair og Easyjet, der ikke har adresse i Danmark, kan følge andre regler,« siger han.

Bliver afkrævet forklaringer
Sterling skal til møde med Forbrugerombudsmanden den 19. juni, hvor selskabet bl.a. vil blive afkrævet forklaring på en række forhold:

Det drejer sig dels om, at Sterling benytter passiv aftalebinding i strid med loven. Kunderne skal fjerne et flueben i indkøbskurven for at undgå at købe en afbestillingsforsikring, og det er ulovligt, mener Forbrugerombudsmanden.

Selskabet har ellers en gang rettet ind og stoppet den ulovlige markedsføring - men har i løbet af de seneste genindført den.

Desuden har Sterling ændret bagagereglerne, så kunderne højst må medbringe 15 kg. mod før 20 kg. bagage. Disse regler er indført med tilbagevirkende kraft, så allerede købte rejser også er omfattet.

Endelig mener Forbrugerombudsmanden, at Sterling overtræder markedsføringsreglerne ved salg af såkaldte ”rejsegavekort”.

»Vi synes ikke, at denne type omtale er rar at få. Men heldigvis tyder intet på, at det har betydning for vores salg. Vi kan se, at selv da Forbrugerrådet i forbindelse med piloternes strejke frarådede kunderne at booke Sterling-billetter, havde vi et helt normalt salg,« siger Stefan Vilner.

max.stougaard@jp.dk

BRANCHENYT
Læs også