Kongelig reklame

HITLISTE Danmark ligger på 13.-pladsen i oversigt over landes værdi som varemærke.

Langt efter USA, Japan og Tyskland, men foran vore nordlige nabolande. Varemærket Danmark er 768 mia. dollars værd, mener den amerikanske konsulentvirksomhed Global Market Insite (GMI). En gang om året rangerer GMI verdens 40 vigtigste økonomier efter deres værdi som varemærke, og Danmark er i år faldet fra en plads som nummer 11. En forklaring på, at Danmark er et stærkere varemærke end Sverige, kan være, at vi markedsfører vort monarki mere. Det mener manden bag analysen, Simon Anholt. Han mener, at de skandinaviske lande generelt ville blive vurderet højere, hvis de markedsførte deres kongehuse mere. »Monarki som statsform har høj værdi i den moderne verden. Den ydmyge skandinaviske indstilling til de kongelige er måske logisk i landene selv, men den øvrige verden bliver skuffet. De vil have slotte, parader, pomp og pragt,« siger Simon Anholt.

/ritzau/

BRANCHENYT
Læs også