Mange elever keder sig

Skolebænken er spild af tid, konkluderer fire ud af ti elever på bygge- og anlægsuddannelserne.

Udfordringerne mangler. Derfor lærer de ikke nok.

40 pct. af eleverne på de byggetekniske uddannelser på landets erhvervsskoler føler, at de spilder tiden på skolebænken. Der er for meget tid, som går med ligegyldigheder i undervisningen på erhvervsskolerne, lyder kritikken fra lærlingene.

Kritikken handler ikke om aflyste timer eller dårlige lærere. Men om at fire ud af ti elever mener, at undervisningen er uinteressant. Det viser den årlige undersøgelse af lærlingenes tilfredshed med bygge- og anlægsuddannelserne.

Undersøgelsen er lavet for Dansk Byggeri, fagforeningerne 3F og TIB.

»Mindre spildtid i undervisningen bør være et af erhvervsskolernes vigtigste indsatsområder i det kommende år. Hvis lærlingene oplever, at de spilder tiden på skolebænken, skal det tages alvorligt. Både uddannelsernes kvalitet og erhvervsskolernes image afhænger af, om lærlingene oplever, at de får nok individuelle udfordringer,« siger Louise Pihl, afdelingschef i Dansk Byggeri.

Irriterede mestre


Oplever lærlingene, at de spilder tiden på skolen, fortæller de om det hjemme i firmaet.

Det kan ifølge Louise Pihl puste til den irritation, mange mestre i forvejen har over, at lærlingene sjældent har en 37 timers arbejdsuge på skolerne.

»Lærlingene, skolerne og arbejdsgiverne skal derfor sammen finde ud af, om lærlingen bliver udfordret nok. Måske kan man indføre ordninger med en opgave hjemme fra arbejdsgiveren,« siger Louise Pihl fra Dansk Byggeri, som organiserer elevernes kommende arbejdsgivere.

Den gode nyhed til erhvervsskolerne er ifølge undersøgelsens konklusioner, at 43 pct. af eleverne generelt er tilfredse med deres uddannelse.

Generelt er de unge også tilfredse med deres undervisere.

Ifølge undersøgelsen vurderer lærlingene, at skolerne er blevet mere åbne overfor initiativer og forslag til forbedringer.

maria.dalhoff@jp.dk


BRANCHENYT
Læs også