Rekordresultat for bøfkæde

Jensens Bøfhus er blevet strømlinet, og omsætningen har for første gang passeret halv milliard kr. Indtjeningen er kraftigt forbedret.

Det er en god forretning at sælge bøffer til danskerne. Jensens Bøfhus satte sidste år rekord med en omsætning på 550 mio. kr. Også lønsomheden er blevet forbedret med et overskud før skat på 25 mio. kr.

Det gode resultat er opnået, efter bøfkoncernen er blevet strømlinet. Ledelsen er blevet styrket, en række restauranter er renoveret, hjemmesiden på internettet er blevet moderniseret, og der er sket en styrkelse af uddannelsen af personalet.

»Vi har gennemført forbedringer på en række områder, og det har ført til, at vi sidste år havde det hidtil bedste resultat,« siger Palle Skov Jensen, der er eneaktionær i Jensen's Food Group, som er moderselskabet for restaurantkæden.

Fordobler overskud
Han tilføjer, at omsætningen er øget med godt 10 pct., mens overskuddet er mere end fordoblet i forhold til 2005.

Jensens Bøfhus har efterhånden 28 spisesteder i Danmark, og der er yderligere to restauranter på vej i København og i Tilst ved Århus. De danske familierestauranter er rygraden i forretningen og står for langt den største del af omsætningen. Antallet af gæster har passeret 3,3 mio., og det stiger fortsat.

I Sverige har kæden fem restauranter, og til efteråret etablerer Jensens Bøfhus for første gang et spisested i Tyskland.

Vil eje selv
Kun tre af restauranterne drives af franchisetagere, og i fremtiden satser Jensens Bøfhus på selv at eje og drive restauranterne.

»Det koster 10-15 mio. kr. at etablere en ny restaurant, og det er vanskeligt at få franchisetagere til at deltage i så stor en investering. Desuden er det vores erfaring, at vi kan skabe lige så gode resultater som kapitalkæde,« siger Palle Skov Jensen.

Jensens Bøfhus har åbent syv dage om ugen både til frokost og aften, så der kommer mange gæster i lokalerne. Til frokost er der en del forretningsfolk blandt de besøgende, mens der om aftenen er mange familier ved bordene. 8 pct. af gæsterne er børn.

Flere produkter
For 10 år siden etablerede Palle Skov Jensen Jensen's Food som leverandør til bøfhusene. Men produkterne sælges også i detailhandelen og på cateringmarkedet. I en lang række supermarkeder fås de kendte saucer, som gæsterne kender fra besøg i bøfhusene. I de seneste år er antallet af produkter blevet udvidet betydeligt, og Jensen's Food har ikke mindst succes med salg af spareribs. Mange af dem ender på grillen i sommersæsonen.

Fødevareforretningen bidrager med omkring 20 pct. af omsætningen.

»Salget af produkterne fra restauranterne er med til at understøtte vores varemærke,« konstaterer Palle Skov Jensen.

Flere færdigretter
Han forventer, at salget af færdigretter og tilbehør vil blive øget i de kommende år. Udviklingen kendes fra udlandet, og de hurtige og nemme måltider vinder også frem i Danmark.

Koncernen omfatter også firmaet Karl Chr. Skov Jensen, der har aktiviteter indenfor ejendomme og investering. Selskabet bidrog til overskuddet med 11 mio. kr.

Jensen's Food Group forventer i år en vækst i både omsætning og indtjening.

jenserik.rasmussen@jp.dk

BRANCHENYT
Læs også