Staten vildleder telekunder

Mere end tre måneder efter, at staten lancerede en ny telepris-guide, giver den stadig forbrugerne forkerte svar på, hvor de kan finde det billigste abonnement. Branchen beskylder den statslige guide for at vildlede forbrugerne.

Forbrugerne kan ikke stole på den vejledning, som de får fra IT- og Telestyrelsens Teleprisguide. Sådan lyder den massive kritik fra telebranchen efter de første tre måneders erfaringer med den nylancerede guide.

»Hvis staten går ud med en oplysningstjeneste har forbrugerne krav på, at den er korrekt. Det er ikke tilfredsstillende, at forbrugerne får forkert rådgivning,« siger Ib Tolstrup, direktør i brancheforeningen TI.

Han understreger, at branchen bakker op om selve initiativet med en prisguide, men at forudsætningen er, at den så skal give en korrekt vejledning.

»Vi ser ganske alvorligt på sagen - også fordi vi ikke kan leve med, at der sker en skævvridning af konkurrencen, når guiden ikke viser de billigste abonnementer, som den skal. Vi bruger enhver given lejlighed til at gøre IT- og Telestyrelsen opmærksom på problemet. Vi anerkender, at der kan være startvanskeligheder, men jo længere tid, der går, jo mindre bliver vores tålmodighed,« fastslår Ib Tolstrup.

Fejl og mangler
Branchen har allerede i april afleveret et tresiders notat, som påviser en række fejl og mangler. En af de mest alvorlige fejl består i, at prisguiden straffer teleselskaber, som belønner loyale kunder. Både Sonofon og Telia har abonnementer, hvor minutprisen eller abonnementsprisen falder over tid. Men den udvikling kan Teleprisguiden ikke tage højde for.

Vildledning
»Det betyder, at vores kunder bliver vildledt. Og når innovative og nyskabende tjenester ikke præsenteres korrekt, bliver guiden pludselig en faktor, som holder markedsudviklingen tilbage,« forklarer Martin Salamon, pricing manager i Sonofons regulatoriske afdeling.

»Vi forstår, at det kan tage tid at justere en guide, men vi har direkte fået at vide, at det har lange udsigter at justere guiden på dette område. Vi synes ikke, at de forvalter deres ansvar godt nok,« fastslår Martin Salamon.

Den holdning bliver delt af Allan Christiansen, direktør for TDC's lavprisselskab Telmore:

»IT- og Telestyrelsens prisguide regner ikke rigtigt. Så længe guiden er vildledende er det kritisabelt, at den fortsat er tilgængelig,« mener han.

»Vi bliver straffet i Teleprisguidens beregninger, fordi deres database tror, at vi stadig skriver 2003. Prisguiden mener, at et gennemsnitligt opkald varer 52 sekunder, men i virkeligheden varer det i gennemsnit 175 sekunder hos os. Da vi har et abonnement med lav minuttakst og højere opkaldsafgift betyder det meget, hvor længe opkaldet varer,« siger Allan Christiansen.

I IT- og Telestyrelsen afviser kontorchefMorten Ellegaard kritikken.

»Der er ikke tale om konstaterede fejl ved produktet. Vi har udviklet den bedst mulige prisguide, og jeg mener ikke, at der er fejl i guiden i dag. Men fra både vores og branchens side er der et ønske om at forbedre elementer; bl.a. profilerne og det samarbejde, vi har med branchen,« siger han.

max.stougaard@jp.dk

BRANCHENYT
Læs også