Søster købt ud af LEGO

MILLIARDFORMUE Kjeld Kirk Kristiansens søster sælger alle sine LEGO-værdier til broderen, der igen vil investere i Legoland. Opsplitningen af formuen har været længe undervejs.

Kjeld Kirk Kristiansen køber sin søster, Gunhild Kirk Kristiansen, helt ud af LEGO og overtager dermed den endelige kontrol med den verdensomspændende legetøjskoncern. De to søskende er blevet enige om at dele aktiver for mere end 15 mia. kr. i familiens Kirkbi-selskaber. Opslitningen har været længe undervejs, idet Gunhild Kirk Johansen aldrig har taget aktiv del i ledelsen af LEGO. I stedet har hun ladet sin mand, Mogens Johansen, repræsentere sig i selskabets bestyrelse.

Det betyder, at der bliver sat pris på to af de største og mest velbevarede hemmeligheder i dansk erhvervsliv: Størrelsen på LEGO-familiens formue i Schweiz og værdien af de fire guldrandede bogstaver LEGO, der har været familiens varemærke siden 1934.

»Vi værdiansætter alle aktiverne. Alt skal sættes til markedsværdi, ifølge danske regler, og det betyder også, at vi skal sætte en værdi på varemærkerne,« forklarer Jesper Ovesen, adm. direktør i Kirkbi, som har rummet LEGO-familiens pengetank.

Fokus på Legoland
Han oplyser desuden, at Kjeld Kirk Kristiansen med spaltningen forbereder sig på igen at investere i Legoland, som man sidste år solgte fra til forlystelseskoncernen Merlin.

Kirkbi A/S er ejet af Kjeld Kirk Kristiansen og Gunhild Kirk Johansen. De to er børn af Godtfred Kirk Christiansen, og børnebørn af LEGO's skaber, Ole Kirk Christiansen. Hver har de tre børn, som er medejere af formuerne.

Spaltningen af Kirkbi A/S kommer til at tage resten af 2007. Herefter følger en tilsvarende deling af Kirkbi AG, som er familiens schweiziske pengetank.

Formuen i Kirkbi A/S er nu på 14,7 mia. kr. i aktiver. Ingen udover LEGO-familien og dens rådgivere har derimod nogen idé om, hvor stor den schweiziske formue er. Det er også uvist, hvordan aktierne i selskabet er fordelt mellem Gunhild Kirk Johansen, Kjeld Kirk Kristiansen og deres børn.

Stiller man den slags spørgsmål til Jesper Ovesen, får man samme høflige, men utvetydige svar.

»Det har vi ikke tidligere offentliggjort, så det vil jeg ikke give noget svar på,« siger Jesper Ovesen.

Det samme gælder, når man spørger, hvad rettighederne til LEGO-navnet eller brandet er værd. Det er heller aldrig blevet offentliggjort.

Heller ingen af de større analysebureauer har sat et beløb på, fordi de ikke har fået oplysningerne fra LEGO. Men det skal tælles i milliarder. IKEA-brandet er således små 50 mia. kr. værd, ifølge analysebureauet Interbrand. IKEA har en omsætning, som er mange gange større end LEGO's, og det er et helt andet forretningsområde, så de kan ikke direkte sammenlignes. Men LEGO er også på verdensplan et stærkt varemærke, og rettighederne til navnet gav alene i 2006 Kirkbi A/S 178 mio. kr. i licensindtægter.

BRANCHENYT
Læs også