IC4 klar til godkendelse

Det nye IC4 tog kan godkendes inden ugen er omme, vurderer Trafikstyrelsen, der skal skrive under på den endelige tilladelse.

• Efter mere end fire års forsinkelse er det første IC4-tog endelig klar til at køre med passagerer.

Trafikstyrelsen, der skal godkende toget, arbejder netop nu på højtryk for at få de sidste detaljer på plads, og i bedste fald kan DSB få den længe ventede tilladelse allerede i dag eller - mere sandsynligt - i løbet af ganske få dage.

»Jeg tror på, at det bliver inden fredag. Men det er betinget af, at vi får de svar fra DSB og Ansaldobreda, som vi forventer,« siger konstitueret sikkerhedschef i Trafikstyrelsen, Leif Funch, der hæfter sig ved, at DSB og den italienske leverandør af IC4, AnsaldoBreda, hidtil har været hurtige til at svare på tvivlsspørgsmål, og at parterne er inde i en god dialog.

Tog i Ferrari-design
Da den oprindelige aftale om leverance af de fem mia. kr. dyre tog i Ferrari-design blev indgået i december 2000, var det forventningen, at det første tog skulle leveres i december 2002. Men siden er tidsplanen skredet igen og igen, og DSB har flere gange bragt sig selv i uføre med forudsigelser om, hvornår den endelige godkendelse ville foreligge. Sidste år fastholdt det statsejede selskab langt ind i sommeren, at det første tog ville være godkendt inden sommerferien. Siden blev det til efterårsferien, og da det heller ikke viste sig at holde stik, valgte DSB at holde helt mund.

Lang vej endnu
Selv om der nu er udsigt til, at det første IC4-tog får lov at køre med passagerer mellem Århus og Aalborg, er der stadig tale om en testfase, og den endelige typegodkendelse kan have lange udsigter. For eksempel skal toget godkendes til tunnelkørsel og koblet kørsel med flere togsæt.

Når det første tog er godkendt, vil der gå yderligere nogle dage med driftssimuleringer, inden de første passagerer får lov at gå ombord i de efterhånden halvgamle nye tog, oplyser DSB.

DSB har jævnligt været under hård beskydning på grund af de massive forsinkelser, men sidste år frikendte Rigsrevisionen DSB's ledelse for ansvar i sagen.

jesper.hoberg@jp.dk

BRANCHENYT
Læs også