Danish Crown vil være kendt

Den landmandsejede slagterigigant vil tættere på byboerne og aflyser derfor deltagelse på en række af landets dyrskuer.

• Trods positionen som en af landets allerstørste virksomheder, kender for få danskere til, hvad slagterigiganten Danish Crown byder på. Derfor sætter koncernen en offensiv ind over for forbrugerne. Første tiltag finder sted i denne weekend på Roskilde Dyrskue.

Netop den begivenhed er traditionelt en af landbrugets store folkefester, som plejer at samle over 80.000 besøgende.

Med blandt præmietyre, traktorer og bamseboder er den landmandsejede slagterikoncerns nye, såkaldte interaktive køkken. De besøgende i teltet kommer her i direkte kontakt med kniv, grøntsager og dansk kød.

Danish Crown har som andre af landbrugets egne virksomheder trofast været del af landets store og små dyrskuer, hvor koncernen har udstillet. Det er i år ændret - trods protester fra landmænd, der står bag regionale dyrskuer rundt om i Danmark.

Færre aktiviteter
Danish Crown har i stedet valgt at bruge ressourcerne på færre aktiviteter, hvor der til gengæld satses større og bredere med det nye køkken:

»Vi vil i dialog med forbrugerne om mad. Det bliver først alvor, når der er ægte råvarer på bordet, som danskerne kan røre ved, arbejde med og smage på. Vi er en af Europas førende producenter af fødevarer og den fjerdestørste erhvervsvirksomhed i Danmark. Alligevel viser en undersøgelse, at mange danskere ikke helt ved, hvad vi står for,« siger kommunikationsdirektør Anne Villemoes, Danish Crown.

Fredag var der travlhed i koncernens Roskilde-køkken, som bl.a. fik besøg af forbrugerminister Carina Christensen (K), Landbrugsraadets præsident, Peter Gæmelke, og mange af dyrskuets andre gæster.

Danish Crown vil de kommende måneder også stille det interaktive køkken op ved de store dyrskuer i Odense og Herning, på fødevarebegivenheden Eat07 i København samt under Høstmarkedet i Århus.

Med på festival
I august er Danish Crown desuden klar på musikfestivalen i Skanderborg, hvor koncernen sammen med datterselskabet Friland inviterer festivalgæster til at bo i ”Danmarks smukkeste svinesti” eller indtage fast føde i ”Danmarks smukkeste baconbar”.

Til kritikken fra landmænd over, at Danish Crown har fravalgt en række af erhvervets egne dyrskuer, fastslår kommunikationsdirektøren, at koncernen ønsker at gøre op med vanetænkningen. I stedet vil selskabet sende nye signaler ved at være »sjove at lege sammen med« og sikre en anderledes kommunikation med både forbrugere, kunder samt andelshavere i landbruget.

I modsætning til Danish Crown har landbrugets andet helt store andelsselskab, mejerikoncernen Arla Foods, valgt at fortsætte med sin repræsentation på en lang række af årets 28 små og store dyrskuer.

jesper.olesen@jp.dk

Roskilde Dyrskue
?Dyrskuet varer til og med søndag.

?Betegnes af arrangørerne som Nordeuropas største dyrskue med ca. 2.000 landbrugsdyr.

?Samler årligt ca. 80.000 besøgende - især mange byboere fra hovedstaden.

?Udstillingsområde på 50.000 kvm med fødevarer, maskiner og meget andet.

www.roskildedyrskue.dk.

BRANCHENYT
Læs også