Carlsbergs øl-piger lever i social nød

Kun få af punkterne i bryggeriets nye etiske retningslinjer er indført i praksis. Det tager lang tid at ændre kulturen, siger informationschefen.

Læs om øl-pigernes barske hverdag i erhvervsmagasinet søndagPhnom Penh

• Carlsberg har fortsat store etiske problemer med sit ølsalg i Cambodja.

Trods et nyt sæt retningslinjer, der blev vedtaget ved årsskiftet, er der lang vej, før bryggerigigantens øl-piger opnår tålelige arbejdsforhold. Hverdagen er præget af grov vold, drikkeri, seksuel chikane og hiv-smitte. Flere øl-piger er blevet skudt af utilfredse og fulde mandlige bargæster.

Samtlige bryggerier i Cambodja gør brug af øl-piger, når de skal sælge deres øl. I koncernsproget hedder øl-pigerne »beer promotors« og de skal i smart og tætsiddende tøj få kunderne til at drikke netop deres arbejdsgivers øl.

Gennem flere år har kvindeorganisationer, Amnesty og andre NGO'ere gjort opmærksom på kvindernes urimelige arbejdsvilkår: De får en lav løn, tvinges til at drikke med gæsterne, udsættes for vold og overfaldes hyppigt på vej til og fra arbejde. En rapport hævder, at mindst hver femte øl-pige er smittet med hiv.

Nye retningslinjer
Carlsberg gik for alvor ind i Cambodja i 2005 ved at købe halvparten af bryggeriet Cambrew, der sælger den lokale øl Angkar. Sammen med fire andre store internationale bryggerier opstillede Carlsberg sidste år nye etiske retningslinjer. Det skulle være forbudt for pigerne at drikke med kunderne og de skulle køres til og fra arbejde. Hvis barejeren tvang pigerne til at drikke, ville bryggerierne trække deres øl væk.

»Kunderne vil have, at vi drikker øl med dem, så jeg gør det hver aften. Når jeg siger til dem, at jeg ikke vil, så drikker de ikke min øl mere, men vælger øllet fra et andet bryggeri. Det er et problem for mig,« siger Aum Theary, der er øl-pige for Angkar i en ølhave i hovedstaden, Phnom Penh.

Carlsberg er klar over, at det bliver en lang og sej kamp at få ændret forholdene. Det åbner en stor flanke for international kritik mange år frem. Et halvt år efter de gode intentioner blev nedfældet på papir, drikker pigerne stadigvæk øl med kunderne i rå mængder.

Problemet eksisterer


»Det kan vi ikke leve med i ret lang tid. Vi prøver ikke at benægte, at det er et problem, og at vi er nede på knæ, når vi siger disse ting. Men vi har besluttet i fællesskab med de andre bryggerier at gøre noget ved det. Vi vil bruge strenge sanktioner, og hvis de (restauranterne, red.) ikke kan efterleve det, bliver deres kontrakter ikke forlænget,« siger informationschef Jens Peter Skaarup fra Carlsberg.

Han siger også, at det kan tage helt op til tre år at få rettet op på tingene i Cambodja. Men henviser også til, at der er øl-piger i andre lande i Asien, uden at det volder pigerne problemer.

Og Carlsberg vil ikke trække sig ud af Cambodja, som er en væsentlig brik i bryggeriets strategi om ekspansion i Asien. Til gengæld valgte Royal Unibrew at trække Ceres ud af Cambodja for godt tre år siden. Det skete delvist med henvisning til problemerne for øl-pigerne.

»Ja, det var en medvirkende faktor, men den altovervejende årsag var, at vores eksport af øl til Cambodja var ubetydelig og derfor blev stoppet,« siger Chresten Christensen, international eksportdirektør i Royal Unibrew.

thomas.sobol@jp.dk

BRANCHENYT
Læs også