Optikere overvejer tilbud

OPKØB Optikerne i kæden Profil Optik overvejer i øjeblikket et købstilbud. Kilder vurderer, at prisen bevæger sig omkring en mia. kr.

• Danmarks største optikerkæde er tæt på at blive solgt. Indehaverne af de 125 butikker i Profil Optik er på et hastigt indkaldt møde blevet præsenteret for et købstilbud.

Ifølge Morgenavisen Jyllands-Postens oplysninger er det en kapitalfond og en industriel køber, der i fællesskab vil købe Profil Optik. En afgørelse kan komme allerede i næste uge.

Profil Optik vil ikke kommentere, om et salg er nært forestående.

»Jeg vil hverken be- eller afkræfte oplysningerne,« siger Jørgen Nielsen, der er adm. direktør i Profil Optik.

Optikerkæden har med SEB Enskilda banken som rådgiver sat kæden til salg, og allerede i februar var der flere end en halv snes interesserede kapitalfonde og industrielle købere, som havde vist interesse for at købe Profil Optik. Siden er der ført intense forhandlinger, og afgørelsens time er nu tæt på.

89 pct. af medlemmerne har givet opbakning til bestyrelsens bestræbelser på at undersøge mulighederne for et salg. Spørgsmålet er nu, om tilbuddet er så godt, at et flertal beslutter sig for at sælge.

Nogle sprang fra
Undervejs er nogle af køberne sprunget fra, fordi de mente, at optikerne havde for urealistiske forventninger til, hvad kæden skal koste.

Prissætningen af frivillige kæder er vanskelig, men flere kilder vurderer, at Profil Optik kan blive solgt for omkring en mia. kr.

Kæden er Danmarks største med en omsætning på 700 mio. kr. og en markedsandel på 26 pct., og positionen som markedsleder er med til at presse prisen i vejret.

Når virksomheder skal sælges, er det som regel med udgangspunkt i overskuddet af selve driften af butikken. Til sammenligning blev Matas-butikkerne solgt for 11 gange hver butiks indtjening året før.

Det tilsiger en pris for Profil Optik på omkring en mia. kr. Sælgerne vil slå på, at indtjeningsevnen i brillebutikkerne er god.

Omvendt vil køber slå på, at samme indtjening er under pres, fordi stadig flere forbrugere køber deres briller og kontaktlinser over internettet, og samtidig vil den gode indtjening tiltrække udenlandske optikerkæder og dermed give trængsel på det danske marked.

Udlændinge har allerede vist interesse for Danmark, idet den britiske optikerkæde Specsavers i 2005 købte den danske optikerkæde Louis Nielsen.

Profil Optik bekræftede i februar, at kapitalfonden Bridge Point var blandt de interesserede købere, som havde bedt om yderligere materiale. Bridge Point ejer brilleglasproducenten Rodenstock og den franske optikerkæde Alain Afflelou.

Lukrativt marked
Ifølge detailhandelseksperten Bruno Christensen, der er direktør i Retail Institute Scandinavia, er det danske optikermarked attraktivt for udenlandske aktører.

»Konkurrencen er begrænset, og det gør Danmark til et lukrativt marked. Profil Optik har store og flotte butikker, og der er investeret mange penge de seneste år. Derfor er kæden attraktiv for både kapitalfonde og industrielle købere,« siger Bruno Christensen.

jenserik.rasmussen@jp.dk

lone.andersen@jp.dk

BRANCHENYT
Læs også