Holstebro-rederi indtog børsen

Flot børspremiere for Nordic Tankers med en udbudskursen godt 10 pct. over emissionskursen.

• Med hænderne klar ved champagneglassene og blikkene stift rettede mod storskærmens oversigt over fondsbørsens åbningshandel, indtog Nordvestjylland i går Københavns Fondsbørs.

Holstebro-rederiet Nordic Tankers, det tidligere anpartsselskab Difko 47, gjorde ifølge Jan Ovesen, adm. direktør for fondsbørsen, entré med manér.

Til premieren midt i København var rederiet repræsenteret af sin to mandsdirektion og en fuldtallig bestyrelse anført af formand Mogens Buschard. Sammen med 20-30 honoratiores, bankfolk og børsrepræsentanter, overværede de Nordic Tankers-aktiens første nervepirrende minutter i de rå markedskræfters vold.

Og allerede fra dag ét kunne de sammen med godt 2.000 nye investorer og godt 5.700 tidligere Difko 47-anpartshavere glæde sig over morgenens åbningskurs på 94,50 kr. - eller godt 11 pct. over den udbudskurs på 85 kr. pr. aktie, som rederiet og emissionsbanken Nordea havde fastsat.

Smilet var da også ”helt oppe at ringe” hos Nordic Tankers adm. direktør Flemming K. Sørensen.

»Det er en meget stor dag for os. Det har været en lang proces og hårdt arbejde, som det er dejligt, vi nu kan krone med succes. Vi var jo noget beklemte over udviklingen på børsen i sidste uge, hvor vi selvfølgelig fik markedets kursfald på 6 pct. at mærke på vores aktiebog. Heldigvis rettede tingene sig igen,« siger Flemming K. Sørensen.

Loyale medarbejdere
Rederiledelsen glæder sig ikke kun over kursniveauet på førstedagen, men også over, at pressespekulationer om et muligt brandudsalg blandt de 6.000 tidligere Difko 47-anpartshavere, forblev fri fantasi: 95 pct. af anpartshaverne valgte - trods et skattesmæk på 8 -12.000 kr. pr. anpart - at følge Holstebro-rederiet på børsen.

Nu skal de 150 rejste børsmillioner have ben at gå på. Først for står en fortsat foryngelse af flåden på syv skibe. En del af millionerne vil gå til indkøb af to nye kemikalietankskibe. Samtidig overvejer ledelsen en mindre udvidelse af rederiets ”basis-organisation”. Men Flemming K. Sørensen forsikrer, at Nordic Tankers har tænkt sig at bevare det forretningskoncept, hvormed man adskiller sig fra alle andre børsnoterede danske rederier: Som et rendyrket ”basis-rederi” med to direktører, næsten al administration udliciteret til samarbejdspartnerne, snart ni skibe - og med appetit på endnu flere.

mette.volander@jp.dk

BRANCHENYT
Læs også