SAS tøver med nye flyindkøb

Massive frasalg af datterselskaber skal få milliarderne til at rulle ind i SAS' pengekasse. Men koncernchef Mats Jansson tøver med at bruge pengene, før medarbejderne har været igennem endnu en omgang med milliardbesparelser.

Medarbejderne skal løbe hurtigere og de slidte SAS-fly skal tilbringe flere timer i luften.

SAS-topchef Mats Jansson præsenterede i går sin strategi for det skandinaviske flyselskab, som i løbet af de næste knap fire år skal give SAS 20 pct. flere passagerer.

Hovedelementerne i planen blev lækket allerede tirsdag og de indeholder bl.a. salg af datterselskaberne Spanair, BMI, Air Greenland og muligvis SAS Ground Services, SAS Cargo og SAS Technical Services.

Samtidig iværksætter SAS et omfattende spareprogram på 2,8 mia. svenske kr., der skal gennemføres over de næste to år.

Det vil - igen - medføre omfattende besparelser blandt medarbejderne.

Høje omkostninger
»30 pct. af vores omkostninger ligger på medarbejderstaben. Antallet af medarbejdere vil blive reduceret. Vi har endnu ikke sat tal på, men vi håber, at det i vidt omfang kan gennemføres ved naturlig afgang,« siger Gunilla Berg, finansdirektør i SAS.

Men samtidig må medarbejderne forstå, at strejker ikke er en acceptabel reaktion.

»Strejker hører ikke hjemme i 2007,« fastslår Mats Jansson.

Derfor vil SAS bl.a. indføre bonusprogrammer og medarbejderaktier for at gøre medarbejderne mere tilfredse.

Den nye SAS-strategi indebærer en omfattende satsning på privatkunderne, som er det marked, der vil vokse mest de kommende år.

»Vi vil øge antallet af passagerer med 20 pct., og med den vækst forventer vi at vokse mere end markedet,« siger Mats Jansson.

Allerede i dag har SAS problemer med at få presset flere passagerer ind i de fyldte fly. Derfor burde væksten betyde, at den godt 200 fly store flåde skulle øges med mindst 40 nye fly.

SAS venter
Men det vil ikke ske, fastslår Mats Jansson.

SAS forventer blot at indkøbe 15-20 nye fly. Den øvrige kapacitet skal komme ved at udnytte den eksisterende kapacitet bedre. Men det er stort set kun i de baltiske lande, at SAS flyver med ledige flysæder. Derfor lyder planen meget ambitiøs, fastslår Mogens Holgaard, formand for Pilotforeningen i Danmark.

»Det er altså ikke sådan at, der holder fly stille på jorden. Al materiel bliver udnyttet fuldt ud, og SAS er nået meget langt i målet om at få fyldt flyene op,« siger han.

Samtidig mener Mogens Holgaard, at det er unødvendigt at spare 2,8 mia. kr.

»SAS har i dag en meget bæredygtig forretningsmodel. Han kan næsten nå målet på fire mia. kr. i overskud, hvis han blot lader være med at ryste på hænderne. Det er altså ikke nødvendigt for Mats Jansson at opfinde ostehøvlen igen og skære 2,8 mia. kr. af omkostningerne for at nå sit mål,« mener han.

BRANCHENYT
Læs også