SAS vil satse på lavpris

Privatkunderne har været sendt bagerst i SAS-flyene og betragtet som nødvendige for at fylde flyene op bag business-kunderne. Nu vil SAS have en større bid af det voksende lavprismarked.

Gode brugte fly med masser af tætsiddende turistsæder bliver en del af SAS-koncernens satsning på lavprismarkedet.

Hvor konkurrenter som Easyjet, Air Berlin og Germanwings bestiller hundredvis af nye brændstofbesparende fly, satser SAS på at indkøbe brugte fly, der kan ombygges til at have mange flere sæder.

»For det første vil der ikke ske indkøb af fly, før vi har set, om vores satsning lykkes. For det andet er der ingen, som har sagt, at der er tale om nye fly. Der findes masser af gode brugte fly på markedet, som kan ombygges til vores behov,« fastslår koncerndirektør i SAS, John Dueholm, som understreger, at der ikke er truffet beslutning om flyindkøb endnu.

Omlægning på vej
For at nå sit mål om at få 20 pct. flere passagerer vil SAS ændre fundamentalt på sin produktionsplatform.

I dag er SAS-flyene i luften i gennemsnit otte timer om dagen. Men fremover vil SAS opdele sin flyflåde i to dele: Den ene skal fortsat betjene forretningskunderne, SAS-netværket og fyldes op med privatrejsende bag i kabinen. De skal fortsat flyve ca. otte timer om dagen.

Den anden del skal ombygges med flere sæder og skal udelukkende henvende sig til privatkunderne og flyve 11 timer om dagen til priser, der kan konkurrere med lavprisselskaberne.

»De seneste år har vi tabt markedsandele på privatmarkedet, fordi vi ikke har haft en konkurrencedygtig produktionsplatform. Det ændrer vi på nu,« forklarer John Dueholm.

Først når SAS har bevist, at den nye produktionsplatform er konkurrencedygtig og kan skabe øget indtjening og overskud til SAS, vil der ske indkøb af nye fly.

»Derfor vil der tidligst blive taler om at købe nye fly i 2008 eller 2009,« siger han.

Hvis SAS får succes med sin satsning på privatmarkedet, vil det øge antallet af passagerer med 20 pct. - men da de fleste nye kunder er privatrejsende, vil denne andel bliver øget med 30-35 pct.

»Da markedet vokser med omkring 20 pct. i perioden, betyder det, at vi vil tage markedsandele,« fastslår han.

Svær opgave
Koncernchef Mats Jansson har dog en stor udfordring i at få medarbejderne med på strategien.

Massive milliardbesparelser og topchefens udtalelser om at, »strejkekulturen skal udryddes« får hårde ord fra medarbejderne.

»Strejker er en integreret del af det fagretslige system. Hvis SAS vil gøre op med den del, må man påvirke arbejdsmarkedets parter,« siger Mogens Holgaard, formand for SAS-piloterne i Danmark.

»Strejker er kun et symptom. Man skal se på årsagen til, hvorfor man strejker. Hvis man ikke går ind og ser helt grundlæggende på, hvorfor medarbejdere, der helst vil passe deres job, vælger at strejke, så rammer man forkert,« siger han.

Mats Jansson står fast på at, »strejker ikke hører hjemme i 2007«.

Strejker er skadelige
»Man løser ikke sine interne problemer ved at strejke, så virksomheden taber penge og renommé. Hvis vi ikke kan få en stabil virksomhed uden strejker i løbet af få år, så er den ene halvdel af skylden min. Den anden halvdele af skylden vil så ligge på fagforeningerne. Vi har ikke råd til strejker,« fastslår Mats Jansson.

max.stougaard@jp.dk

BRANCHENYT
Læs også