1.000 job i fare hos SAS

Samtidig med at SAS-ledelsen kræver et opgør med strejkementaliteten forlyder det, at 1.000 medarbejdere kan være på vej til at blive fyret.

Et lynsalg af SAS-selskabet Spanair kan blive en realitet efter at den spanske rejsekoncern Marsans har offentliggjort, at den vil byde på Spanair.

Marsans holdt torsdag pressemøde i Madrid, hvor Marsans bestyrelsesformand Gonzalo Pascuel bekræftede intentionerne.

Samtidig vil SAS ikke udelukke en budkrig om selskabet:

»Det vil undre os, om der ikke kommer en stor interesse fra kapitalfonde, andre store flyselskaber og så Marsans,«,siger SAS' chef for investorrelationer, Sture Stölen, til nyhedsbureauet Direkt.

Værdien af SAS 95 pct. ejerandel i Spanair bliver af finanshuset Citigroup sat til 3,1 mia. kr., mens værdien af British Midland sættes til 1,2 mia. kr.

Samtidig forlyder det i branchen, at SAS planlægger at skille sig af med 1.000 medarbejdere. Det skal ske samtidig med, at en stor del af de slidte SAS-fly skal tilbringe op mod 50 pct. mere tid i luften og dermed bliver der samtidig brug for at de tilbageblevne medarbejdere skal løbe hurtigere.

SAS har bekræftet, at der vil blive tale om reduktioner i antallet af medarbejdere, men afviser at svare på hvor mange afskedigelser der er planlagt.

Irsk angreb
Det irske luftfartsselskab benyttede torsdagen til at iværksætte et angreb på SAS' svenske aktiviteter.

Ryanairs topchef Michael O'Leary offentliggjorde 13 nye ruter til og fra Stockholm-lufthavnen Skavsta.

Samtidig angreb han den nye SAS-strategi:

»Det er godt nyt for Ryanair, for den strategiske plan SAS fremlagde onsdag, var bare noget vrøvl. SAS vil øge indtægten med 4 mia. svenske kroner og sænke omkostningerne med 2,8 mia. svenske kroner. Det betyder, prisstigninger. Jo, mere SAS øger priserne og reducerer servicen, have gamle fly og strejke, jo bedre er det for Ryanair,« sagde Michael O'Leary.

Selskabet har endnu ingen planer om at flyve ud af København. Ryanair mener, at Københavns Lufthavn er for dyr, og venter efter alt at dømme på, at lufthavnen åbner Roskilde Lufthavn for lavprisselskaberne.

max.stougaard@jp.dk

BRANCHENYT
Læs også