Drama på forlaget

Fusionen mellem Aschehoug og Bonnier har skabt en ny dansk forlagsgigant. Den skal tage konkurrencen op med Gyldendal og give boghandlerne stærkere modspil.

fortsættes side 2Det kunne være en sag for Hercule Poirot, mener nogen.

To store forlag fusionerer uventet. Tendenser til monopolisering spreder sig i bogbranchen. Der står millioner på højkant. Alt emmer det af mystik og intriger.

Nej, vil andre indvende, der er snarere tale om en historie om store forhåbninger og spirende passion i mødet mellem to velkørende brands. Det, erhvervslivet kalder synergier. Et plot, der sagtens kunne blomstre i Jens Christian Grøndahls følsomme hænder.

Men måske ligger sandheden et helt tredje sted: Den fusion, som to af Danmarks største forlag, Aschehoug og Bonnier Forlagene, indgik i denne uge, kan også ses som et fornuftsægteskab mellem to velvoksne parter, der kender hinandens svagheder, men trods alt har chancen for et bedre liv sammen end hver for sig. Et solidt stykke hverdagsrealisme a la Anders Bodelsen.

For nok handler forlagsbranchen ofte med det skønne og det ekstraordinære, men de forretningsmæssige realiteter på området giver ikke umiddelbart anledning til at anvende superlativerne.

De seneste mange år - og det vil stort set sige siden 1980'erne - har forlagsbranchen samlet set kørt med en overskudsgrad på blot et par pct. om året.

Tallet dækker dog over ganske markante forskelle i afkastet i forskellige dele af branchen, hvor blandt andet store spillere som Gyldendal og JP/Politikens Forlagshus drives med marginaler, der ligger pænt over gennemsnittet.

På toplinjen ser det lidt bedre ud. Branchens omsætning er steget de sidste par år, til dels drevet af den generelle forbrugsfest, men det er trods alt

BRANCHENYT
Læs også