Detailgigant klar til opkøb

detailhandel Danmarks største indenfor detailhandel vil vokse kraftigt i udlandet. Nyt Netto-land er på vej, og koncernen afviser ikke, at Føtex og Bilka kan eksporteres.

Læs stort interview med Erling Jensen i Erhvervsmagasinet søndag• Dansk Supermarked lægger op til massiv vækst i de kommende år. Detailgiganten er klar til betydelige opkøb i udlandet for at sætte fart på ekspansionen uden for Danmark.

Spydspidsen er discountkæden Netto, der skruer op for ambitionerne og vil ind i nye lande. Koncernchef Erling Jensen afviser ikke, at det kan blive aktuelt at eksportere varemærkerne Føtex og Bilka på andre markeder.

»Vi følger meget tæt mulighederne for opkøb. Både herhjemme og i udlandet. Hvis der kommer noget til salg, som vi kan bruge, og prisen er fornuftig, så køber vi,« siger koncernchef Erling Jensen, Dansk Supermarked A/S.

Han bekræfter, at koncernen er åben over for et stort opkøb, der med ét kan gøre Dansk Supermarked betydeligt større.

»Jeg tror aldrig, vi vil fordoble omsætningen med et opkøb, men jeg afviser ikke noget på forhånd. Hvis vi synes, vi kan fordøje det, så vil vi gøre det. Vi er modige nok, og vi vil gerne,« konstaterer topchefen for Danmarks største detailhandelsvirksomhed.

Nye lande på listen
Opkøb er en hurtig genvej til vækst, og Dansk Supermarked har skærpet eftersøgningen efter mulige tilkøb. Ved at købe hele eller dele af eksisterende butikskæder vil koncernen hurtigt få en vis størrelse, og man slipper for den tidskrævende og kostbare proces med at etablere en organisation fra bunden.

Dansk Supermarked har allerede sat turbo på væksten for Netto i Storbritannien, Tyskland, Polen og Sverige, hvor der skal åbnes i alt op mod 125 nye butikker om året. Koncernen har historisk etableret sig i nye lande med fire-fem års mellemrum, og et nyt Netto-land er på vej.

»Vi vil vokse på de markeder, hvor vi allerede er, så vi får en betydende størrelse. Desuden er der tre-fire lande, som er under observation. På et tidspunkt beslutter vi at gå ind i et nyt land,« fastslår Erling Jensen.

Både Føtex og Bilka har stor succes i Danmark, hvor planloven sætter begrænsninger for udbygningen af de to kæder. Loven giver ikke mulighed for flere Bilka-varehuse, og Føtex-butikkerne kan ikke bygges så store som ønsket.

»Jeg afviser ikke, at vi på sigt kan eksportere Bilka og Føtex til udlandet,« siger Erling Jensen.

Penge er ikke begrænsningen for Dansk Supermarked, der har en svulmende egenkapital på 12 mia. kr. Men selvom koncernen, der har A. P. Møller Gruppen som storaktionær, nu træder på speederen, vil farten være kontrolleret.

»Man skal kende sin besøgelsestid, sine muligheder og sine begrænsninger. Det vigtigste er ikke at være størst. Det vigtigste er at være bedst. Så enkelt er det,« siger Erling Jensen.

jenserik.rasmussen@jp.dk

BRANCHENYT
Læs også