Nu kommer de små gulplade-biler

Renault, Kia og Nissan er klar med de første ombyggede små varebiler, som kan blive et hit blandt både private og virksomheder efter afgiftsreformen.

Der tænkes, så det knager, rundt om hos de danske bilimportører. Det gælder om at opfinde fremtidens billige gulpladebil, efter at regeringen med reformen af bilafgifterne har skruet ned for det fordelagtige ved, at private køber en varevogn. Til gengæld åbner der sig et helt nyt marked for små gulpladebiler med en totalvægt på under to tons - et marked, som tidligere lå næsten dødt i Danmark.

De første bilfirmaer har allerede meldt sig med de første kreationer. Hos Renault er den første pris meldt ud på én af Danmarks billigste varebiler, en tredørs Renault Clio II på gule plader til 69.900 kr. ekskl. moms eller ca. 82.500 kr. med moms. Ifølge Bent Steen Jensen, produktchef hos Renault Varebiler, er bilen allerede forhåndsgodkendt af Skat.

»Det er en af de små biler, der kommer til at sætte standarden på varevognsmarkedet i fremtiden. Det er et godt alternativ f.eks. til pizzabude, hjemmehjælpere og mindre opgaver for lagermedarbejdere.«

Til gengæld er modellen uegnet til private. Problemet er, at man både skal betale vægtafgift og tillægsafgift for at bruge den privat, svarende til 8.000-9.000 kr. om året i forhold til ca. 1.500 kr. i grøn ejerafgift for personbilen. Det vil sammen med et højt værditab hurtigt spise prisforskellen op til personbilsversionen til 110.000 kr.

Anderledes forholder det sig med Renaults anden kreation, Megane Stationcar 1,6 på gule plader, som Bent Steen Jensen også har på vej gennem systemet.

»Den kommer til at koste ca. 165.000 kr. med moms. Dermed er der 80.000-100.000 kr. at spare i forhold til personbilversionen. Derfor kan det bedre betale sig for private,« siger Bent Steen Jensen.

Hos Kia er man også klar med den nye Cee'd på gule plader, der allerede kan bestilles til 110.000 kr. ekskl. moms, svarende til ca. 130.000 kr. med moms. Personbilprisen begynder ved 180.000 kr.

»Vi forventer, at der kommer til at ske en adfærdsændring i befolkningen i forhold til tidligere. De små firehjulstrækkere vil få det svært. Vi mærker allerede nu en tendens til, at det er blevet lidt utrendy at køre i den slags biler. De vil blive erstattet af et stort udbud af små varebiler, der tidligere har været meget dyre i Danmark,« siger Kia Automobilers adm. direktør i Danmark, Jens B. Bjerrrisgaard.

Han regner med, at omkring 25-30 pct. af alle solgte Kia Cee'd i Danmark bliver på gule plader, svarende til 400-500 biler om året. Det er kun begyndelsen:

»Vi regner også med, at vores Rio med dieselmotor kan ombygges til gulpladebil, mens en varevogns-version af vores lille Picanto nok vil være lidt for kreativ, men der bliver kigget på alle muligheder.«

Nissan er også næsten klar med seneste ombygning, den femdørs Note, der kommer til at koste omkring 137.000 kr. inkl. moms.

Gulplade-regler
•Varerummet i gulpladebiler skal være mindst 120 cm i længden og være mindst 60 cm over jorden, der er ikke længere krav om vægt.

BRANCHENYT
Læs også