Drama på ...

ikke ligefrem foregået med raketfart.

Målt i bogladepriser inklusive moms ligger det totale bogsalg i Danmark på godt fire mia. kr., ifølge tal fra Forlæggerforeningen. Oven på en decideret krise omkring årtusindskiftet er man nu tilbage på sporet med vækstrater, der ligger vel over inflationen.

Men selvom Danmark set i et internationalt perspektiv er rigtig pænt med, når det drejer sig om læsningen, og helt i top hvad angår antallet af udgivne titler, har det altså hidtil knebet med at omsætte anstrengelserne til klingende mønt på bundlinjen.

Det er ikke noget ugens fusion vil ændre med et trylleslag. Men den vil være med til at accelerere tempoet i forandringerne i branchen.

Først og fremmest forrykker den mærkbart balancepunktet i en branche, der traditionelt har bestået af Gyldendal - og så alle de andre.

Det nye fusionerede forlag, der kommer til at bære navnet Lindhardt & Ringhof, bliver nemlig en spiller, der volumenmæssigt kommer tæt på at matche dansk forlagsverdens 500-pund gorilla.

Aschehoug, der ejes af mediegruppen Egmont, har en årlig omsætning på knap 500 mio. kr., mens Bonnier Forlagene omsatte for godt 220 mio. sidste år.

Til sammenligning omsatte Gyldendal for 773 mio. kr. i 2006 og leverede et i forlags-målestok næsten uhørt stærkt resultat før skat på 89 mio. kr.

Den fusionerede enhed fortsætter under Egmont's vinger, og det er en ordning, der synes at give rigtig god mening for begge involverede parter.

Bonnier Forlagene, som blandt andet indbefatter det lønsomme Børsens Forlag og det litterært højtprofilerede Lindhardt & Ringhof, har som helhed skrantet i mange år.

I perioden 2001-05 tabte forlagsgruppen samlet omkring 140 mio. kr., men efter en årelang og ganske smertefuld reduktion af omkostningerne kom Bonnier Forlagene ud af 2006 med et mindre overskud.

Det var således et ideelt tidspunkt for de svenske ejermænd til at skille sig af med forlagsaktiviteterne, så man i stedet kan koncentrere sig om sine meget lønsomme danske aktiviteter på magasin- og dagblads-området.

For Aschehoug falder købet fint i tråd med den vækststrategi, man har udstukket de seneste år. En række tilkøb har været med til at skabe en markant omsætningsvækst i omegnen af 60 pct. siden 2001. Med Bonnier's portefølje styrker man sig blandt andet på det lukrative marked for erhvervsudgivelser, hvor en stor konkurrent er JP/Politikens Forlagshus.

Men selvom det er den styrkede rivalisering med Gyldendal, der er det mest iøjnespringende ved fusionen, så er øget gennemslagskraft i detailleddet en nok så vigtig motivation.

For mens det generelt er gået langsomt med konsolideringen blandt forlagene, så har der været væsentligt mere fart over feltet hos boghandlerne.

Her har selskabet Indeks Retail stået i spidsen for flere fusioner mellem boghandlerkæder som Bog & Ide, Bøger og papir og, for ganske nylig, Gad.

Tilsammen sidder Indeks Retail nu på en detailomsætning på 1,5 mia. kr. gennem 200 boghandler, der beskæftiger i alt knap 1.000 medarbejdere.

En så markant markedskoncentration kræver et modspil fra forlagssiden, vurderer mange i branchen. For det er ikke nok bare at have de rigtige varer på lager - de skal også skubbes ud i boghandlen, og det på så gode vilkår som muligt. Det er et spil, hvor volumen er trumf.

Også i forhold til udviklingen af nye salgskanaler styrker fusionen Egmont's position på markedet.

Der er generelt pæne forventninger til det fremtidige bogsalg over internettet. I Sverige, der er noget længere fremme på området, sælges mere end hver tiende bog i dag på nettet, og netboghandlere som Adlibris og Bokus omsætter hver for flere hundrede mio. kr.

Noget tilsvarende er ikke utænkeligt her til lands. Men den stort anlagte netboghandel Saxo.dk, lanceret med flyvende faner af Gyldendal i slutningen af 90'erne, blev aldrig, hvad forlagskæmpen havde håbet, og siden da har det været småt med de offensive initiativer på nettet.

Det kan dog snart ændre sig. I marts købte Gyldendal således den københavnske boglade Atheneum, hvis netboghandel skal styrke forlagets salg på internettet.

Med fusionen har det nye Lindhardt & Ringhof også fået en størrelse og en bredde, der kan udgøre en solid affyringsrampe for projekter på nettet.

Alt tyder altså på, at næste kapitel i historien om det danske bogmarked kan blive en rigtig "page-turner".



poul.funder@jp.dk

BRANCHENYT
Læs også