Uensartede tendenser

MARKEDER Manglen på et fælles fodslag gjorde handelen til en blandet forestilling.

Det er ikke altid let at være investorer, når ens interessefelt ligger i euroen og europæiske aktier. Knap havde støvet lagt sig efter den seneste rystetur på børserne, før investorerne fik kastet en slap ZEW-indikator i hovedet, og forskrækkelsen blev nok lidt større, end tallet berettigede til, fordi man har været godt vant, når det gælder tal fra eurozonen.

Idéen med den tyske ZEW-indikator er at tegne et billede af forventningerne til den økonomiske fremtid blandt de større aktører i Tysklands finansielle sektor. Stor var skuffelsen i visse kredse, da man erfarede, at ZEW-indikatoren var dykket til 20,3 i juni fra 24,0 i maj, men analytikerne i gennemsnit havde kalkuleret med en fremgang til 29.

Investorerne var slet ikke forberedte på det overraskende fald, for alt i specielt tysk økonomi syntes at køre på skinner, men den mere afdæmpede optimisme i finanssektoren var ikke til at tage fejl af. Efter offentliggørelsen fik det positive islæt en anelse bedre fat i de europæiske obligationsmarkeder, mens begejstringen i aktiemarkederne var sværere at få øje på, og fremlæggelsen tog da også med et snuptag toppen af efterspørgslen efter euroen.

Reaktionen på ZEW-indikatoren var dog forholdsvis behersket, for betydningen af nøgletallet er ikke væsentlig nok til at fremtvinge ændringer i investorernes forventninger til den økonomiske udvikling eller renteniveauet. Men offentliggørelsen blev en lille lyseslukker i flere europæiske aktiemarkeder samtidig med, at euroen blev holdt i skak.

Der var ingen klar retning i de europæiske aktiemarkeder under tirsdagens handel, da plusser og minusser var spredt ud med rund hånd, og midt på eftermiddagen lå børsen i Paris således højere, mens markedet i London havde sat sig.

Luftkrig
Luftkrigen over Storbritannien rasede tirsdag, da lavprisselskabet Ryanair til stor irritation for konkurrenterne meddelte, at man i 3 kvartal af indeværende år vil sælge 3 mio. pladser til 10 pund stykket. Den billetpris er der intet luftfartsselskab, som bliver fed af, og knap var nyheden kendt, før aktierne i Ryanair kom på rutschetur, så kursen ud på eftermiddagen var faldet godt 5 pct.

Hos de konkurrerende luftfartsselskaber må man nok indstille sig på, at der bliver rift om de billige pladser hos Ryanair, hvilket efterlader ledelserne med to valgmuligheder - enten sælge billige billetter eller se nogle af kunderne rejse med det irske lavprisselskab. Under alle omstændigheder er det ikke noget, som fremmer indtjeningen, og derfor røg aktierne i Ryanairs direkte konkurrent, easyjet, med ned - dog ikke i helt samme omfang.

British Airways blev heller ikke skånet, men kursfaldet på det britiske luftfartsselskab var imidlertid til at håndtere. Nok skærpede Ryanair konkurrencen, men British Airways er ikke sårbar på samme måde som easyjet, fordi selskabet opererer på andre områder end lavpristure.

Udsigterne for det amerikanske aktiemarked virkede ikke alt for lovende, og formodningerne holdt stik, for umiddelbart efter åbningen tirsdag eftermiddag bevægede såvel børsen i Wall Street som Nasdaq sig i nedadgående retning.

Stemningen i New York var klemt af lidt svage maj-tal for det påbegyndte boligbyggeri, der er en af akilleshælene i USA's økonomi. Faldet i byggeriet var forudset, men alligevel syntes investorerne skuffede, fordi netop indflydelsen fra et mat ejendomsmarked ses som en trussel mod væksten.

Best Buy, der er USA's største detailkæde inden for elektronik, leverede et skuffede regnskab for 2. kvartal, hvilket bidrog til den småsyrlige stemning.

Den japanske yen befandt sig fortsat på et lavt niveau i forhold til de europæiske valutaer, og efterhånden som mange investorer har mistet troen på omfattende rentestigninger i Japan, er det svært at se, hvad der skal trække yennen op. Senest har chefen for Bank of Japan, Toshihiko Fukui udtalt sig i vendinger, der overbeviste investorerne om, at der endnu ikke er taget nogen beslutning om en japansk rentestigning før tidligst i sensommeren eller til efteråret.

I øjeblikket har japanerne en toneangivende rente på 0,5 pct., så selv om der kommer tre eller fire stramninger af normal størrelse, vil niveauet stadig være yderst lav set med europæiske og amerikanske øjne, hvilket kunne være nok til at holde liv i carry trade-aktiviteterne.

claus.greve@jp.dk

BRANCHENYT
Læs også