Billigere at sejle med Scandlines

FÆRGER Med Scandlines på private hænder kommer rederiet ind under den almindelige konkurrencelovgivning. På sigt kan det betyde lavere priser på Rødby-Puttgarten-ruten, mener økonomiprofessor.

Ikke kun staten, de nye ejere og medarbejderne vinder på salget af Scandlines. Også Østersørederiets 20 mio. årlige kunder vil nyde godt af privatiseringen.

Det vurderer økonomiprofessor Martin Paldam fra Århus Universitet, der forsker i konsekvenserne af offentlige privatiseringer i ind- og udland.

»Det er naturligvis et problem, at den privatiserede Scandlines får monopol på visse ruter. Men disse ruter må komme ind under den danske og tyske monopollovgivning. Derfor vil de to landes monopolmyndigheder kontrollere billetpriserne f.eks. på Rødby-Puttgarten ruten, hvis der ikke viser sig nogen konkurrence,« siger Martin Paldam.

Ifølge økonomiprofessoren ligger de gængse effektiviseringsgevinster ved privatiseringer af statsselskaber normalt i omegnen af 20-30 pct. Gevinster, som en kilde i rederibranchen anslår, kan være både mindre og større afhængigt af de bånd, som sælger har lagt på de nye ejere. Kilden peger på, at forbrugernes største gevinster af privatiseringen vil være de nye ruter til konkurrencedygtige billetpriser, som Scandlines nye ejere eventuelt vil åbne. Om ikke andet gør den stadig mere heftige konsolidering og konkurrence på Østersøen fra spillere som Stena Line, Finnlines og DFDS Tor Lines, at Scandlines kan blive tvunget til at sænke priserne.

Politisk uenighed
Efter statens udsalg af Scandlines, står det åbent, hvordan de danske skatteydere vil mærke til de 5,8 mia. kr., som staten vinder på salget. På Christiansborg er trafikforligspartierne nemlig langtfra enige om, hvad milliarderne skal gå til.

De konservative og Venstre vil bruge milliarderne til at udskifte jernbanernes nedslidte togsignaler. Socialdemokraternes trafikordfører, Magnus Heunicke, mener derimod, at Scandlines-milliarderne bør gå til trafikinvesteringer i Vestdanmark. Partiet mener, at politikernes forventede snarlige beslutning om grønt lys og statsgarantier til en Femern-bro vil forfordele jyderne og fynboerne.

Endelig holder de radikales trafikordfører, Martin Lidegaard, sig til den radikale kongstanke om, at provenuer fra udsalg af statens arvesølv som udgangspunkt bør bruges til at nedbringe statsgælden.

»Vi er dog ikke afvisende over for at overveje alternativer, men vil i så fald have kanaliseret Scandlines-milliarderne over til investeringer i den kollektive trafik,« siger Martin Lidegaard (R).

mette.volander@jp.dk

Vi er dog ikke afvisende over for at overveje alternativer, men vil i så fald have kanaliseret Scandlines-milliarderne over til investeringer i den kollektive trafik.
Martin Lidegaard (R), trafikordfører

BRANCHENYT
Læs også