Privatisering med mange vindere

Privatiseringen af Scandlines ligner en sag med næsten ene vindere. Eneste mulige sorteper er rederiets nuværende topledelse, som muligvis ryger i svinget.

Meget tyder på, at salget og privatiseringen af Scandlines ender som en sag med mange vindere.

Transportministeriet og Deutsche Bahn fik med otte måneders forsinkelse i går solgt rederiet til et konsortium bestående af britiske 3i, tyske Allianz Capital Partners og Deutsche Seereederei. Prisen landede på 1,56 mia. euro eller 11,6 mia. kr. Og den var måske den største overraskelse på det velbesøgte pressemøde, som handlens fem parter i går afholdt kl. 12 i København.

På mødet valgte en storsmilende transportminister Flemming Hansen (K) især at hæfte sig ved de nye ejeres »enestående« jobgaranti til de 2.600 Scandlines-ansatte på 40 måneder, og at det var lykkedes at forene de to købere i et konsortium om en ambitiøs vækstplan for rederiet, der i de seneste år har lidt under splid og kævl blandt Scandlines hidtidige ejere, bestyrelse og ledelse.

Lettede ansatte
Lettelsen er da også tydelig hos Peter Vindum, talsmand for Scandlines 1.600 danske ansatte.

»Vi er glade for og trygge ved både jobgarantien og de planer og strategier, som de nye ejere har præsenteret for os, og som de - ikke mindst - er enige om. Med de planer, der ligger på bordet, håber og tror jeg på, at vi er langt flere medarbejdere i Scandlines om tre år,« siger Peter Vindum, der kalder britiske 3i for en af de »flinke« kapitalfonde.

Udover jobgarantien har de nye ejere fået relativt frie hænder til at udvikle Scandlines efter deres eget hoved, fastslår transportminister Flemming Hansen, som dog understreger, at jobgarantien og vækstplanerne hænger nøje sammen.

»Køberne har ikke kunnet få en så lang jobgaranti uden at have gjort sig ganske nøje overvejelser omkring, hvordan de vil drive og udvikle forretningen,« fastslår ministeren og suppleres af sin selskabsdirektør, Michael Birch, der har repræsenteret staten under det langstrakte salgsforløb:

»Vi har ikke defineret krav til den enkelte rutes fremtid. Men de nye ejere har ikke kunnet leve op til deres løfter til os uden at bevare Scandlines vidtforgrenede rutenet. Det har køberne bekræftet og har givet konkrete bud på deres udviklingsplaner for hver enkelt rute,« siger Michael Birch, som dog ikke ønsker at specificere planerne nærmere.

De nye ejere er ikke meget mere meddelsomme. Dog står det fast, at de vil gøre rederiet klar til børsnotering »i løbet af nogle år.« Med hensyn til udviklingsplanerne siger 3i's danske direktør, Steffen Thomsen:

»Vores overtagelse indbefatter en total udvikling af hele selskabet. Vi ser store muligheder inden for fragt med en stærk trafikvækst i Skandinavien og i de baltiske lande, som vi vil udnytte. På passagersiden vil vi styrke vores butiks-, restaurant- og retaildel (Bordershoppen red.) både om bord og på land.«

Uvished om rutesalg
Om Scandlines vil sælge ud af sine nuværende 12 ruter, bl.a. de to sydfynruter, som Mols-linen er interesseret i, kan hverken han eller andre i ejerkredsen svare på. Til gengæld vil de godt forholde sig til truslen fra en eventuel Femern-bro, som de danske og tyske politikere inden juli skal sige ja eller nej til.

»Det er klart, at broen er en udfordring. Men vi har masser af år til at udvikle forretningen og skabe alternative indtjeningskilder inden den dag, en eventuel Femern-bro skulle står færdig,« siger Stefan Sanne, direktør for tyske Allianz Capital Partners.

De eneste, som ikke er sikre på at vinde ved salget, er Scandlines nuværende ledelse. I går indtog svenske Jan Stenberg, tidl. SAS-koncerndirektør, posten som formand for Scandlines. Et vagtskifte, som peger mod en snarlig udskiftning af den daglige ledelse med finansdirektør Uwe Bakosch og adm. direktør John Steen-Mikkelsen, som trådte til for få uger siden, da forgængeren Peter Grønlund gik i protest.

Ingen i ejerkredsen ønsker dog at kommentere personspørgsmålet.

Vi er glade for og trygge ved både jobgarantien og de planer og strategier, som de nye ejere har præsenteret for os, og som de - ikke mindst - er enige om. Med de planer, der ligger på bordet, håber og tror jeg på, at vi er langt flere medarbejdere i Scandlines om tre år.
Peter Vindum, talsmand for Scandlines 1.600 danske ansatte

BRANCHENYT
Læs også