Bilsalget på rutschetur i maj

De ændrede bilafgifter, der endnu ikke var vedtaget i maj, fik mange private til at udsætte bilkøbet.

Bilsalget var i maj kraftigt påvirket af de bebudede, men endnu ikke vedtagne ændringer i registreringsafgiften for nye biler.

Afgiftsændringerne blev først vedtaget i juni, men var kendt i hele maj. Men usikkerheden fik salget af nye personbiler i maj til at falde til 13.744. Det er et fald på over 2.000 nye personbiler i forhold til samme måned for et år siden.

»Det er især salget af de mindre personbiler, som er faldet. Mange af de små personbiler er blevet billigere som følge af afgiftsændringerne. Men selvom de nye satser trådte i kraft allerede sidst i april, har myndighederne besluttet, at der skal betales registreringsafgift efter de gamle regler helt frem til medio juni med efterfølgende regulering. Det har fået en del bilkøbere til at udskyde deres bilkøb,« siger adm. direktør hos De Danske Bilimportører Bent Mikkelsen.

Køberne af de mindste bilmodeller har derfor i maj stået i en dobbelt klemme. Dels har de skullet lægge i nogle tilfælde over 30.000 kr. ekstra ud, som de først ville få tilbage, når den nye lov var vedtaget i juni. Dels har de risikeret, at lovforslaget alligevel ikke gik igennem.

Salget af mellemklassebiler - hvor afgiftsændringerne typisk kun er i størrelsesordenen 5-10.000 kr., og i nogle tilfælde ikke-eksisterende, er ikke påvirket af det lovmæssige tomrum, der herskede i maj. Her har salget af nye personbiler været næsten normalt.

Dyrere varebiler
Derimod er salget af varebiler på gule plader faldet kraftigt.

Der blev i maj solgt 20,1 pct. færre varebiler end i samme måned året før. Og modsat salget af små personbiler ventes det ikke, at der blot er tale om udskudt salg. Varebiler på gule plader er nemlig blevet permanent dyrere efter omlægningen af registreringsafgiften.

Gulpladebiler på mellem 2 og 2,5 tons er steget særlig meget - og i denne gruppe biler er salget i maj faldet hele 32,4 pct. halskov@jp.dk

BRANCHENYT
Læs også