Afblogging?

Vi har dårligt nået at vænne os til ordet blog, før de første dommedagsprofeter nu kan fortælle, at bloggens tid er slut, og at vi skal til at lære et helt nyt udtryk: Afblogging.

Bloggen, eller web-loggen, er en slags netdagbog, som Gud og hvermand ved hjælp af et stykke basalt software kan divertere med på internettet. Den svømmede over Atlanten og gik i land i Europa for ca. tre år siden. Siden er det gået stærkt.

Ifølge Overskrift.dk er der i dag omkring 50.000 blogs i Danmark, hvoraf halvdelen er aktive. På verdensplan menes tallet at ligge over 70 millioner.

Man forstår populariteten, for der er ikke kedeligt ude i blogosfæren. De ivrigste bloggere skriver indlæg i hobetal og skaber ophidset debat. Tonen er ofte ramsaltet, men de bedste blogs kan være underholdende, skarpsindige og oplysende - fremragende medier i sig selv.

*



Men, men, men - indvender kritikerne - bloggingen har slet ikke holdt, hvad dens mest ivrige fortalere lovede.

De kunne for et par år siden fortælle os, at blog-bevægelsen ville vende op og ned på nyhedsindustrien, at den ville skabe alternativer til de bredbagede, etablerede medier og åbne for helt nye forretningsmodeller på nettet.

Det er bare ikke sket, påpeger blandt andre den indflydelsesrige svenske journalist Susanna Popova.

For nok er blog-menigheden meget højrøstet, men det er ikke ensbetydende med, at den har tag i masserne.

»Antallet af udskældninger eller omfavnelser giver fornemmelsen af, at man taler med hele verden. Men lige så nærværende bloggerne er, lige så fraværende er deres læsere. Kun 8 pct. af Sveriges befolkning læser mindst én blog om ugen. Blandt de 15- til 19-årige er det hver fjerde, blandt dem over 50 er det 1 pct.«

Det er tal, som synes at bekræfte mistanken om, at blogosfæren nok er en tumleplads for masser af talent, men at den ikke har ændret medieverdenen afgørende - ikke endnu i hvert fald.

*

Det devaluerer selvfølgelig ikke bloggen som udtryksform, men det rejser relevante spørgsmål om dens kommercielle potentiale.

Bloggen kan hjælpe et firma i samspillet med dets kunder, den kan give omtale og fungere som forum for idéudvikling. For etablerede medier er den en god garniture til hovedretten af nyheder.

Det er jo cool nok, men måske ikke lige det stof, en medierevolution er gjort af.

Og noget tyder da også på, at blog-bevægelsen er ved at tabe pusten. Teknologi-konsulenterne Gartner anslår, at der allerede er 200 millioner eks-bloggere.

Det er for tidligt at tale om egentlig afblogging, men mon ikke tiden er kommet til en mere ædruelig snak om bloggens muligheder og begrænsninger?

poul.funder@jp.dk

BRANCHENYT
Læs også