Novo i nye milliardinvesteringer

Et voksende amerikansk insulinmarked får Novo Nordisk til at udvide produktionen i USA. Også i Kina planlægges ny fabrik. Samlet set er der tale om investeringer for over to mia. kr.

Novo Nordisk skruer op for investeringsplanerne i udlandet. Medicinkæmpen har netop udvidet sit produktionsanlæg i North Carolina, og derudover planlægger Novo et nyt fabriksbyggeri i Kina. Samlet set vil investeringerne løbe op i mere end to mia. kr.

Årsagen til fabriksudvidelsen i USA, der har kostet 560 mio. kr., er, at amerikanerne bliver tykkere og tykkere, hvorfor stadigt flere får konstateret diabetes. Derfor mærker Novo Nordisk en stigende indtjening i USA, og der skal leveres flere insulinpenne.

»Det går os godt på det amerikanske marked, og nu er markedet stort nok til, at vi kan begynde at producere FlexPenne (engangsinsulinpenne, red.) frem for at transportere dem fra Danmark,« siger direktør Per Valstorp, som er ansvarlig for Novo Nordisks fabrikker.

Stigende salg
I første kvartal steg Novos salg af diabetesbehandling på det nordamerikanske marked med 27 pct. målt i dollars. I alt var omsætningen i Nordamerika på 3,2 mia. kr., dækkende både diabetesbehandling, blødermedicin og hormonbehandling. I forvejen er fabrikken i North Carolina en påfyldningsfabrik af insulinpatroner. Det aktive insulinstof bliver kun produceret i Danmark, og det skal der ikke ændres ved.

Tæt på markedet
Novo producerer udelukkende i USA for at sikre, at man er tæt på markedet.

»Det er vigtigt, når man er på det amerikanske marked, at der står "Made in the US" på varerne, og det er hensigtsmæssigt i forhold til godkendelsen fra de amerikanske sundhedsmyndigheder FDA,« siger Per Valstorp.

Med investeringen i USA mener han, at Novo Nordisk har sikret sig en del år frem. »I alt kan vi nu producere, svarende til mellem en halv og halvanden mio. patienter. Allerede nu producerer vi så meget i USA, at vi kan eksportere en del til andre dele af verden, hvis der er behov for det, herunder til Europa,« siger direktøren.

Han afviser, at det er spild af penge at transportere de amerikansk producerede varer til Europa, hvor der i forvejen er produktionsanlæg.

»Med den nuværende dollarkurs er de amerikansk producerede produkter faktisk konkurrencedygtige,« siger Per Valstorp.

BRANCHENYT
Læs også