Aaaaaaaaahhhhhh

Sundhed Velværebehandlinger og afslapning er nemmere at overskue efter en travl dag på jobbet end at gå ned i fitnesscentret. Men man snyder sig selv, hvis man glemmer motionen.

Et aroma-spabad med vandmassage, en kropsmassage i varm chokolade og mandelolie eller med varmesten og orientalske urter. I et afslappende miljø med lav puls.

Det er til at overskue efter en stresset arbejdsdag, og derfor har wellness-bølgen også ramt firmaordningerne. Det traditionelle fitnesskort eksisterer stadig, men også i disse træningscentre efterspørger kunderne afslapning og afstresning efter en hård arbejdsdag.

Uforpligtende sundhed
Klinik Deluxe i Hillerød i Nordsjælland har blød belysning og rolig musik i klinikken, der tilbyder behandlinger til krop og sjæl.

»Her er DU altid 100 pct. i centrum, hvilket giver tid til den ægte fordybelse og fokus du fortjener,« lover klinikken, der både har private kunder og kunder på firmaordninger, hvor virksomhederne betaler behandlingerne for medarbejderne.

Medarbejderne kan både dukke op til behandling midt i arbejdstiden eller efter arbejde, og Rikke Levin Thomsen, der sammen med Karina Hosbond Andersen ejer klinikken, får gode tilbagemeldinger på deres firmaordning.

»Mange finder ud af, at det er godt med en time for sig selv, hvor man slapper af. Det giver en anden ro og noget overskud, som gavner arbejdspladsen i sidste ende. Stressede folk falder ned og kommer i en anden verden. For det her gør ikke ondt, det er ren velvære,« siger Rikke Levin.

Det er mænd og kvinder i alle aldre, der lægger sig på briksen i klinikken. For Rikke Levin mener, at det er oppe i tiden at forkæle sig selv, og at kunderne godt kan lide, at behandlingerne er fuldstændigt uforpligtende.

»Tendensen går opad. Vi har overraskende mange kropsbehandlinger, der fokuserer på afslapning frem for forskønnende behandlinger. Folk har brug for den ekstra energi til at yde noget mere, i dette tilfælde på arbejdspladsen,« siger hun.

Magelighed
Birthe Linddal Hansen, der er sociolog og fremtidsforsker ved konsulenthuset Kairos Future Danmark, ser velværebølgen som et tegn på, at folk hellere vil nyde end yde.

»Der er meget fokus på helse og motion, men der er ingen tvivl om, at folk gerne vil nå det samme uden at skulle yde den store indsats. At dyrke motion kræver jo, at man skifter tøj og bruger tid på det, og det er bare endnu en ting at tage stilling til i en travl hverdag. Omvendt kan man ved f.eks. massage føle velvære og sundhed, uden at det kræver noget,« siger hun.

Hun mener, at mange folk er for magelige. Også når det gælder helbredet. De fleste vil gerne have, at andre ordner det med sundheden for en, ligesom de fleste nok hellere vil vinde i lotto end at gå på arbejde og tjene pengene.

»Det er meget menneskeligt, at folk helst vil gøre det, der er nemmest. Afslappende velvære er mere overskueligt, og derfor har den bølge vundet ind. Virksomhederne tilbyder så sine medarbejdere wellness for at give dem en ekstra service,« siger Birthe Linddal Hansen.

Selv om afstresning og velvære kan være godt for sjælen, mener Birthe Linddal Hansen, at man snyder sig selv, hvis man glemmer motionsdelen.

»Motion kan være meget uoverkommeligt for nogle, og så er det nemmere at blive forkælet og føle sig sund, selv om man ikke er det. Men det nytter ikke noget at drikke grøn te, hvis man ikke også lever sundt,« siger hun.

Hun mener, at det er meget simpelt. Folk skal have et incitament til at træne, før de kommer ned i fitnesscentret eller hopper i løbeskoene.

»Som virksomhed kan man gøre det nemmere for sine medarbejdere. Det handler om at sende stærke signaler i virksomheden, for det viser sig, at interne signaler har en stor effekt,« siger Birthe Linddal Hansen.

Motion i arbejdstiden
Det vil sige, at det ikke er nok at stikke et fitnesskort eller et par løbesko i hånden på medarbejderne. Der skal også motiveres til at bruge det. F.eks. har nogle arbejdspladser i Danmark en løbetur hver fredag.

»Det kan meget vel komme virksomhed til gode, at medarbejderne er i god form og dyrker motion,« siger hun.

Equinox er en landsdækkende fitness-kæde med ca. 30.000 medlemmer og mange kunder på firmaordninger. Det er forskelligt fra virksomhed til virksomhed, hvor mange af medarbejderne der rent faktisk benytter sig af tilbuddene i Equinox som styrketræning, holdtræning, programlægning og gratis børnepasning. Fra 1 pct. til 98 pct. benytter sig af et firmabetalt fitnesskort, og til dem, der gør det, lover fitnesskæden færre arbejdsskader, nedsat sygefravær, større overskud og god omtale i lokalområde.

Equinox har erkendt, at også de folk, der regelmæssigt træner i et fitnesscenter, efterspørger afslapning og ren velvære. Derfor bliver Equinoxcentrene også mere og mere eksklusive og har investeret i velværeafdelinger, stilleområder og velværearrangementer.

»Vi er væk fra de gammeldags svedlugtende træningscentre. I dag handler det om velvære og om at træne både krop og sjæl. Vores kunder vil have hele pakken, for de har brug for at slappe fuldstændigt af efter arbejde. Andre dage har de travlt og spæner ud ad døren lige efter træning,« siger Susanne Schrøder, der er ansvarlig for firmaordningerne i fitnesskæden.

Wellnessområderne er så stor en succes, at Equinox satser stort på velværeområderne i de nye centre. Områderne er ment som et ekstra tilbud efter træningen, og kunderne i Equinox benytter også begge tilbud. For at forkæle sin krop og slappe af uden at træne er at snyde sig selv, mener Susanne Schrøder.

»Man snyder sig selv lidt ved at sige, at man har været sund og god ved sig selv. For kroppen har det ikke bedre. Det er en lille smule selvbedrag, for man skal også have motionsdelen,« siger Susanne Schrøder.

Pulsen skal i vejret
Hun opfordrer virksomhederne til at tilskynde til at få pulsen op. Hendes erfaring siger, at andelen af medarbejdere, der benytter sig af en fitnessordning, afhænger af, hvor meget virksomhederne engagerer sig i det. Medarbejderne er ofte stressede og har ikke overskud til at trække i sportstøjet efter arbejde, selv om det i sidste ende giver mere energi. Nogle har brug for et ekstra skub.

»Mange virksomheder betaler for en basispakke, og det er flot og en god start. Men motion kan stadig godt blive en mere integreret del af dagen,« siger hun.

Selv har administrationen i Equinox en ugentlig fællestræning i arbejdstiden.

»Det virker godt hos os, og vi vil selvfølgelig også gerne gå foran på det område. Det ville også være optimalt, hvis det var accepteret på arbejdspladsen at gå et par timer for at træne og så arbejde to timer længere i den anden ende. Det kan godt betale sig. Vi er der ikke helt endnu, men der er ved at ske noget,« siger hun.

BRANCHENYT
Læs også