Billige flybilletter på vej

LUFTFARTKøbenhavns Lufthavn gør nu klar til at tiltrække flere lavprisselskaber til Danmark. Den nytiltrådte direktør vil sikre lavprisselskaberne lavere priser og dermed skabe mere omsætning.

I løbet af de kommende 10 år skal antallet af passagerer i Københavns Lufthavne øges fra 21 mio. om året til flere end 30 mio.

Væksten skal primært komme fra privatkunder, som skal trækkes til af lavprisselskabernes billige flybilletter. For at stimulere væksten er den nytiltrådte direktør, Brian Petersen, klar til at give lavprisselskaberne lavere priser for at flyve til og fra København.

»Hvis både flyselskaber og passagerer vil have billigere rejser, skal vi lytte og se på, hvordan det kan lade sig gøre,« siger den nytiltrådte direktør.

Kritik for at favorisere
Tidligere er Københavns Lufthavne blevet kritiseret for at favorisere SAS på bekostning af lavprisselskaberne. Men det vil ikke ske fremover, fastslår Brian Petersen.

»Hvis jeg skal nå mit mål om 30 mio. passagerer, kan jeg ikke fokusere på et enkelt selskab. Så kommer væksten ikke. Når det er sagt, giver SAS os en masse fordele som knudepunkt, og jeg tror, at alle flyselskaber skal være glade for, at SAS er et stærkt selskab i Kastrup,« siger han. Københavns Lufthavne har i dag kun ét tilbud med én pris på hylden til luftfartsselskaberne. Alle selskaber betaler det samme pr. passager, men i fremtiden bliver det vigtigt at differentiere priserne, mener han. I dag koster det omkring 125 kr. hver gang en passager flyver ud i verden fra Kastrup.

»De selskaber, som er hurtige til at lande deres fly, få passagerne ud og ind og lette igen, bruger lufthavnens faciliteter mindre. Det får de ikke nogen økonomisk fordel af i dag. Man kan spekulere over, om det er fair,« spørger lufthavnsdirektøren.

Positiv modtagelse
Han vil ikke starte med at bygge en ny terminal til lavprisselskaberne, som flere af dem har efterlyst, men han erkender, at det kan blive nødvendigt på et tidspunkt. I stedet ønsker han at kigge på lufthavnens processer og mulighederne for strategisk samarbejde.

»Jeg ønsker at behandle flyselskaberne som kunder. Derfor ønsker jeg en tæt dialog med selskaberne for at sikre, at jeg kan tilbyde dem de produkter, de ønsker, og det vil også gavne passagererne,« siger han.

Den udmelding bliver modtaget positivt af Brian T. Hansen, kommerciel direktør for Sterling, der kalder direktørskiftet for et »kulturskifte«. »Vi har længe ønsket at få lov til at betale efter forbrug. Når vi kun har et fly parkeret i lufthavnen i f.eks. en halv time, er det ikke helt rimeligt, at vi skal betale det samme som de selskaber, der har fly parkeret i timevis i gaten,« mener han.

Sterling lover
Sterling er parat til at love mere omsætning i Københavns Lufthavne, hvis Brian Petersens forslag om differentierede priser bliver til virkelighed:

»Hvis lufthavnens priser falder, kan vi tilbyde lavere priser til kunderne. Det vil stimulere efterspørgslen og betyde at, vi vil oprette flere ruter til og fra København,« fastslår Michael T. Hansen.

Også SAS hilser tanken om forskellige produkter til forskellige priser velkommen.

»Vi har i dag de fleste lavprispassagerer fra København. Vi har selv produktdifferentiering, og det kan man også gøre som lufthavn. Det er en spændende idé, og vi er parat til at gå i diskussion med lufthavnen om mulighederne,« siger Susanne Larsen, adm. direktør for SAS.

BRANCHENYT
Læs også