Globalt udsyn fra lufthavnen

Brian Petersen overtog 1. juli jobbet som adm. direktør for Københavns Lufthavne A/S. Hans mål er at gøre det lettere for passagerne at komme gennem lufthavnen i de kommende år.

For 12 måneder siden var Københavns Lufthavn ét stort kaos. EU's skærpede sikkerhedskrav var kommet bag på lufthavnens ledelse, og passagerne kunne bruge timer at komme gennem check-in og sikkerhedskontrol.

Mange passagerer fik en dårlig start på sommerferien, og nogle kom slet ikke med deres fly på grund af de massive forsinkelser.

Den 1. juli overtog Brian Petersen posten som adm. direktør for Københavns Lufthavne, og det glæder ham, at der i mellemtiden er kommet styr på situationen.

Morgenavisen Jyllands-Posten møder Brian Petersen i lufthavnen i Kastrup på hans anden arbejdsdag. Fra repos'en i terminal 3 skuer han ud over de mange mennesker, som i lange køer tålmodigt venter på at aflevere bagagen ved check-in.

»Der er mange kunder i butikken. Det kan vi jo godt lide. Og selv om køerne er lange, er der styr på det,« konstaterer Brian Petersen tilfreds.

En over 200 mio. kr. investering i en ny sikkerhedskontrol og 50 mio. kr. til at renovere bagagebåndet har fjernet de svageste led i lufthavnen. Samtidig har flyselskaberne oprustet og indsat langt flere servicemedarbejdere, som hjælper de forventningsfulde rejsende på vej.

Selvom de mange mennesker støt bevæger sig af sted gennem terminalen, går det alligevel ikke hurtigt nok for Brian Petersen. Hans mål er at reducere ventetiden i lufthavnen »betydeligt«.

»Ventetiden skal bringes ned. Passagererne kommer ikke til lufthavnen for at stå i kø. Vi arbejder på en investeringsplan, som vil give nogen forbedring til næste sommer og mere forbedring til næste sommer igen,« fastslår Brian Petersen.

Investeringsplanen er endnu ikke diskuteret færdig med flyselskaberne og derfor ikke klar til offentliggørelse. Først når det er sket, vil arkitekter og ingeniører blive bedt om at byde på de omfattende ændringer af lufthavnen.

»Jeg tror der skal en del større ting til. Men min holdning er, at vi ikke kan træffe den type beslutninger alene. Det skal ske i et tæt samarbejde med flyselskaberne og de øvrige selskaber, som bruger lufthavnen,« forklarer Brian Petersen.

Samarbejde svagt punkt
Han tiltrådte det nye job den 1. juli, men har inden da brugt en del tid på at snuse rundt i lufthavnen og møde sine kunder. En af de første ting, han gjorde, var at tage telefonen og ringe til Susanne Larsen, adm. direktør for SAS, for at aftale et møde med lufthavnens største enkeltkunde.

Torsdag fløj han til Stockholm for at hilse på SAS-koncernes topchef, Mats Jansson, og i det hele taget tror han på, at lufthavnen kan blive bedre til at tale med kunderne.

»Vores svage punkt er samarbejdet. Vi er nødt til at sætte os sammen for at finde frem til, hvordan lufthavnen skal se ud om tre år; hvor er der mulighed for en mere effektiv drift,« siger han.

45-årige Brian Petersen er ikke kendt i klubben af danske erhvervsledere. Som 26-årig blev han ansat i Procter & Gamble. Tiden gik, karrieren udviklede sig og pludselig havde han været ansat i den globale koncern i 19 år.

Brian Petersens karriere og familieliv passer perfekt ind i en verden, som kræver global forståelse. Hans hustru er fra Marokko, i familien taler de fransk og engelsk med de to drenge på fem og syv år, mens en 16-årig datter fra et tidligere ægteskab i dag bor hos sin mor.

Brian Petersen har lejet et hus i Hellerup, tæt på den internationale skole, hvor hans børn skal fortsætte deres uddannelse.

»Jeg ved godt, at vores families tilværelse er forskellig fra de fleste danske familiers. Men det er ikke noget, jeg tænker over. Sådan er det jo bare for os,« konstaterer Brian Petersen.

Det var alligevel de danske rødder, som trak og var afgørende for, at familien ikke blev i Kina eller rykkede videre til den næste globale udfordring hos Procter & Gamble eller en anden multinational koncern.

»Jeg kender historien om, at hvis man flytter for meget rundt, har man ikke rødder nogen steder. I starten ignorerede jeg det, men behovet for rødder er kommet stærkere og stærkere. Først og fremmest tanker om, hvor ofte vi skal skifte land, mens vores børn vokser op. Og skal vi ikke skifte land, hvor skal vi så slå os ned,« lyder det fra Brian Petersen.

I en periode pegede pilen mod Geneve i Schweiz. Venligheden, tilliden, trygheden og den generelle "quality of life" i Geneve fandt familien tiltalende.

»Vi mærkede det samme, når vi var på ferie i Danmark, og samtidig med, at vi havde vores overvejelser, kom tilbuddet om direktørposten i Københavns Lufthavne,« lyder forklaringen på, at den globale karriere indtil videre holder et pusterum i Danmark.

Samtidig er København tre-fire gange større end Geneve og giver derfor flere muligheder uden at være belastet af ulemper som f.eks. umulige trafikforhold og kriminalitet som rigtige storbyer lider af.

Chefflugt
Københavns Lufthavne har gennem det seneste år været hårdt ramt af chefflugt. En stor del af ledelsen har valgt at finde nye udfordringer. Trangen til at søge væk kom umiddelbart efter, at den australske kapitalfond Mcquarie købte aktiemajoriteten i Københavns Lufthavne. Samtidig blev der sat fokus på lufthavnens indtjening og udenlandske aktiviteter blev solgt fra.

I den danske luftfartsbranche er det en frygt, at kapitalfonden vil malke Københavns Lufthavn og dermed flyselskaber og passagerer.

Den frygt har Brian Petersen hørt om.

»Men det er ikke alt, der står i aviserne, man skal tro på,« siger han drillende.

»Hvis det var korrekt, så ville det være slutningen på min karriere at påtage mig ansvaret for at føre sådan en strategi ud i livet. Min konklusion er, at Mcquarie er en investor som alle andre - bortset fra at selskabet har særlig ekspertise i lufthavnsbranchen. Det er også vigtigt for mig, at Mcquarie har godkendt et investeringsprogram på fem mia. kr.,« siger Brian Petersen.

Blandt lavprisselskaberne har det længe været et ønske, at Københavns Lufthavn investerer i særlige lavprisfaciliteter, som tager hensyn til lavprisselskabernes særlige karakter.

I mange lufthavne har lavprisselskaberne deres egen terminal, hvor inventaret er skrabet, der er ingen mahogny på gulvene eller designerlamper i loftet.

»Hvis både flyselskaberne og passagererne ønsker billigere rejser, skal vi se på det. Men besparelserne ligger næppe på selve terminalsiden. Lufthavnens filosofi har altid været, at det er billigere at bygge kvalitet. De smukke trægulve er ikke bare valgt, fordi de er smukke, men fordi de ikke som f.eks. linoleum skal udskiftes med få års mellemrum,« forklarer Brian Petersen.


Blå bog

Brian Petersen, adm. direktør..

BRANCHENYT
Læs også