Biobrændstof tvinges i tanken

Regeringen vil lovgive om mere biobrændsel i dansk benzin. Tilhængere jubler, mens modstandere kalder det en panikløsning.

Regeringen er næste år klar med et lovindgreb, der fra 2010 tvinger olieselskaber herhjemme til at tilbyde bilister biobrændstof.

Planen er ifølge energi- og transportminister Flemming Hansen (K), at al benzin og diesel fra 1. januar 2010 skal indeholde 5,75 pct. biobrændstof.

Et godt skridt, lyder reaktionen hos tilhængere, mens skeptikere tvivler på miljøeffekten og peger på, at indgrebet risikerer at bryde med skattestoppet, fordi tilskuddet af biobrændstof ventes at få priserne til at stige.

»Det betyder dyrere diesel og benzin i Danmark. Spørgsmålet er så, om det er borgere og virksomheder, der skal betale for regeringens forsøg på at opfylde EU-målene,« siger Jesper Højte Stenbæk, chefkonsulent i Dansk Erhverv.

Mens Dansk Erhverv klandrer regeringen for ikke allerede på nuværende tidspunkt at have peget på, hvem der skal betale bio-gildet, er der ros fra Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI).

»Det er godt, at regeringen langt om længe har besluttet sig for at hoppe med på vognen og gøre noget ved CO -2 -udslippet,« siger Hanne Sundin, specialkonsulent i FRI.

Umiddelbart tvivler Dansk Erhverv dog på, at der ud fra et miljømæssigt synspunkt er grund til at juble.

»Problemet er, at priserne i udlandet formentlig ikke stiger. Det betyder, at vi igen vil opleve bilister køre over grænsen for at tanke billig benzin og diesel, hvilket igen giver mere forurening,« siger Jesper Højte Stenbæk.

Omvendt peger FRI på, at man allerhelst havde set regeringen hæve overliggeren.

»Vi havde gerne set, at man skruede op for ambitionerne og indførte iblanding på 10 pct. allerede i 2010,« siger Hanne Sundin.

Flemming Hansen er tydeligt tilfreds med udsigten til, at danskerne fremover kommer til at køre på grøn benzin og diesel.

Kravet om 5,75 pct. indhold af biobrændstof i tanken er dog ikke regeringens opfindelse, idet EU-landene allerede i 2003 vedtog at arbejde mod et mål om at erstatte 5,75 pct. af al benzin og diesel med biobrændstof inden 2010.

Alligevel fik regeringen først forhandlet en aftale på plads med Folketingets partier sidste måned, som betyder, at der fra næste år kommer 2 pct.s biobrændstof i tankanlæggene på landets servicestationer. I 2009 stiger indholdet til 3 pct. for at nå 5,75 pct. i 2010.

Ifølge energiministeren vil det nye lovforslag sikre, at transportsektoren fremover bidrager til et betydeligt fald i CO -2 -udledningen, idet sektoren står for 60 pct. af det samlede danske olieforbrug.

Læs også