Rygter sender Mærsk-aktien i rekord

Mandag tog A. P. Møller - Mærsk-aktien sig en ny lufttur og lukkede 2,7 pct. højere i kurs 71.700, hvilket er det højeste niveau nogensinde. Årsagen var markedsrygter om et nært forestående aktiesplit af landets dyreste aktie.

Forlydenderne om en opsplitning af Mærsk aktien i størrelsesforholdet 1:10 blev bl.a. bragt til torvs af Alm. Brand Banks Mærsk-analytiker, Steven Rammer.

»Det vil gøre aktien mere appetitlig over for små og mellemstore investorer, da den er dyr i dag. Det kan måske også være et led i en fornyelsesproces,« konstaterer Stephen Rammer, der dog indskærper, at han kun viderebringer forlydender i markedet.

I A. P. Møller - Mærsks kommunikationsafdeling afviser man blankt at kommentere rygtet, og hos Jyske Bank vurderer aktiestrateg Per Hansen også snakken om et aktiesplit for at være et udtryk for nogle investorers ønsketænkning mere end realiteter i kølvandet på udnævnelsen af Mærsks nye koncernchef, Nils Smedegaard Andersen, for to uger siden.

»Udnævnelsen af Smedegaard Andersen har aktualiseret et gammelt ønske hos markedet om en billigere Mærsk-aktie, som ville gøre den mere tilgængelig for private investorer,« siger Per Hansen.

Logisk træk
Et kommende aktiesplit ville virke logisk, hvis Mærsk stod over for at skulle udstede nye aktier for at rejse midler til nye opkøb, mener Per Hansen.

»Men Mærsk har altid købt op på basis af penge fra pengestrømmen eller ved frasalg af andre aktiver. Og da der hverken ligger offentligt kendte planer om nye opkøb eller behov for finansiering af dem, er det svært at forestille sig, hvad der lige nøjagtigt skulle gøre et aktiesplit aktuelt lige netop nu,« siger Per Hansen.

Ifølge Jyske Bank er den seneste tids medvind for landets dyreste aktie nærmere drevet af en generel optursstemning på aktiemarkedet. En optur drevet frem af den senere tids mere positive nyhedsstrøm fra den vigtige amerikanske økonomi - og af kursstigninger i de fjernøstlige rederiaktier baseret på udsigter til højere fragtrater på Fjernøsten-Europa ruterne og dermed bedre markedsudsigter for branchen generelt og den shippingtunge A. P. Møller - Mærsk-koncern i særdeleshed.

Læs også