Billig privatbil bliver frynsegode

En ny privat familiebil sikret gennem en aftale med arbejdsgiveren. Det kan blive morgendagens frynsegode. Danske Bank er i gang, og et nyt BMW-ejet selskab rykker nu ind med alternative biltilbud.

Det er slut med at prutte om prisen med bilforhandleren, værditab og grådige forsikringsselskaber, når familien skal købe ny bil. I stedet skal den leases privat over en periode på et par år. Arbejdsgiveren sørger for aftalen gennem sin leasing-leverandør.

Modellen tegner til at blive en af fremtidens måder at have bil på, hvis det står til flere leasingselskaber.

Et af dem er Tysklands tredjestørste leasingselskab, Alphabet, der ejes af BMW-koncernen, og som netop er åbnet i Danmark. Målet er at trække danske firmaer over i en ordning, hvor en privatleasing-model sikrer en ny bil alt inklusive til medarbejderne.

»Vi vil både tilbyde BMW og andre mærker, men det er klart, at vi igennem vores ejerskab har en særlig passion for at sælge BMW og Mini. Nu vil vi gå ud og tale med virksomhederne, om der er brug for at tænke anderledes for medarbejderne og deres billøsninger,« forklarer Thomas Madsen, salgschef i Alphabet.

Ifølge koncernens beregninger kan der i mange tilfælde spares penge i forhold til de gængse måder at have bil på. Kan man f.eks. spare medarbejderens beskatning på firmabilen og virksomhedens udgifter til drift og finansiering, kan det - især hvis man kører over 50 pct. af sine kørte kilometer for firmaet - være en fordel at skifte firmabilen ud med en bil, som er leaset privat, forklarer Thomas Madsen.

Danske Bank er med
Også Danske Bank har prøvet kræfter med det nye koncept. Der er netop lukket for en intern aftale, hvor alle virksomhedens medarbejdere fik tilbudt en privatleasing-ordning på en personbil. 300 benyttede sig af tilbuddet, som ifølge underdirektør Søren Rahbek er en slags test på det nye markedskoncept via koncernens leasingselskab, Nordania.

»Det var naturligt hos os, der også er aktive i leasing, at give medarbejderne et tilbud på en lang række af biler. Det har også været en måde at høste erfaringer på et nyt marked.«

Ifølge Søren Rahbek egner det nye koncept sig bedst til medarbejdere, som ikke ønsker at løbe en risiko for værditab eller ekstra vedligehold på bilen.

»For mange, inklusive mig selv, er det en lettelse, at man ikke behøver at prutte om prisen på bilen og på billån, ligesom forsikringen også kan være med inde over. Sidstnævnte kan især være en fordel for yngre bilister, der har svært ved at få en billig ordning.«

I Danske Bank regner Søren Rahbek med to alternative måder for medarbejderen at have bil uden bøvl på i fremtiden med arbejdsgiver som mellemmand. I den ene tilbydes der en privatleasing-ordning, som delvist kan finansieres af kørselspenge og evt. afkald på firmabil. Den anden er for udvalgte grupper af medarbejdere, der normalt ikke er berettiget til firmabil, men som mod at give afkald på en del af deres løn, kan få firmabil ud fra devisen, at lønnedgangen dækker de samlede omkostninger for virksomheden ved at have den i bilflåden.

»Det skal først og fremmest være ud fra en tryghedsvinkel, for den økonomiske fordel er ikke ret stor,« forklarer Søren Rahbek.

Advarsel fra FDM
Men det er ikke nødvendigvis så trygt at lease sin bil, forklarer FDM's chefjurist, Lennart Fogh:

»Juraen er svær at gennemskue. Problemet er, at det er et helt nyt koncept, som ingen har erfaring med, men man skal ikke sammenligne det direkte med at købe bilen. Ekstra udgifter kan forrykke vurderingen af, om det er en god forretning.«


Læs også