Boeing tilbage på vingerne

Den amerikanske flyfabrik kalder sin nye 787 Dreamliner alle tiders salgssucces, endnu inden den første leverance i maj næste år. Øget komfort for passagererne og brændstofbesparelser er stærke salgsargumenter.

Washington • Fra sit hovedkvarter i Seattle melder flyfabrikken Boeing alt udsolgt for sin nye 787-model med tilnavnet Dreamliner, endnu inden den første prøveflyvning er gennemført.

Boeing, der har kæmpet sig ud af en årelang krise med faldende salg og flere interne skandaler, fastholder imidlertid, at enkelte tekniske problemer er løst, så den første Dreamliner kan leveres som planlagt til All Nippon Airways i Japan til maj næste år.

Det første halvfærdige eksemplar er netop blevet rullet ud af en hangar i Seattle for at demonstrere, at Boeing er tilbage på vingerne, og at al snak om at opgive produktionen af passagerfly har været tom spekulation.

De første ordrer lod vente på sig, efter at Boeing havde mistet positionen som verdens største producent af passagerfly til europæiske Airbus i 2000. Sidste år tilbagerobrede den amerikanske koncern imidlertid positionen som nummer et, samtidig med at flyselskaber stillede sig i kø for at købe 787-modellen.



677 order i alt
Det er indtil nu blevet til i alt 677 ordrer. Da Boeing planlægger at producere omkring 100 Dreamliners om året, betyder det reelt, at nye ordrer først vil kunne leveres i 2014 eller endnu senere. Bliver Dreamliner den ventede succes, kan det skabe problemer for en række selskaber, idet Airbus først vil have sin nye A350XWB klar til leverance i løbet af 2013. Denne model skal have samme kapacitet og en række af de samme fordele som Boeings 787.

Fabrikken i Seattle har lovet sine kunder et fly, der vil byde passagererne på en helt ny komfort. Det vil samtidig spare omkring 20 pct. brændstof, når det leveres i forskellige udgaver med plads til fra 210 til 330 passagerer.

Bort set fra en ny næsekonstruktion med ekstra bøjning ligner 787-modellen andre store passagerfly. Boeing hævder imidlertid, at der er tale om en virkelig teknologisk nyskabelse.

Dreamliner bygges således af en kulfibre og andre kunststoffer i stedet for som traditionelt af aluminium. Det gør det muligt at forsyne flyet med større vinduer, samtidig med at luftkvalitet og tryk forbedres.



Produktion udliciteret
Boeing, der tidligere har rost sig af at producere næsten hele sit fly i USA, har denne gang udliciteret så meget af produktionen, så blot 10 pct. i form af halen og den endelige samling er amerikansk.

Det har fået kritikere til at tale om en strategisk nedbrydning af den amerikanske flyindustri, fordi man eksporterer know how til rivaler i Japan og Kina, der nu vil få lettere ved at udvikle deres egne modeller.

Boeing fastholder, at man blot har tilpasset sig den nye konkurrencesituation. Uden udlicitering havde man ikke kunnet sælge Dreamliner for mellem 150 og 200 mio. dollars og få afskrevet og finansieret udviklingsomkostninger på ca. 8 mia. dollars.

Udliciteringen har imidlertid givet problemer med leverancer og kvalitet. To afsnit af kabinen passede således ikke præcist sammen, da de i jumbojets var blevet fløjet til fabrikken i Everett uden for Seattle.

Udliciteringen kan også forsinke luftfartstilsynets nødvendige godkendelse, hvis der kræves ekstra kontrol og afprøvning. I første omgang har Boeing bagatelliseret sådanne problemer, men det erkendes, at ingen ved, hvordan flyet optræder i luften, før den første prøveflyvning gennemføres i august eller september.

Samtidig understreges det, at både kunder og medier vil reagere negativt, hvis løfter om hurtig og præcis leverance ikke opfyldes. Her skræmmer sporene, efter at Airbus blev hårdt ramt af den to år lange forsinkelse på sit nye gigantfly, A 380.

De første udgaver af Dreamliner til All Nippon Airways, ANA, forsynes med engelsk producerede motorer fra Rolls-Royce. De fleste aftagere har dog endnu ikke afgjort, om de vil have de britiske motorer, eller om de foretrækker de amerikanske fra General Electric.

Indtil nu har kun to amerikanske flyselskaber, Continental Airlines og Northwest Airlines, afgivet ordrer på Boeing 787. De store købere har ud over ANA med 50 været australske Qauantas med 65, Air Canada med 37 og Air India med 27. Hertil kommer store ordrer fra flere leasingselskaber.

Læs også