Mærsk i kamp om kæmpehavn

Mærsks havne- og terminalselskab, APM Terminals, er klar til at byde på fase II af kæmpe havneprojekt på Indonesiens hovedø, Java.

A.P. Møller - Mærsks havneselskab, APM Terminals, har ifølge indonesiske medier kastet sig ind i kampen om endnu et nyt stort havneprojekt.

Denne gang gælder det anden projektfase af en ny, stor containerhavn i Bojonegara International Port på øen Java til aflastning for øens eksisterende Tanjung Priok Port og ikke mindst for landets overbebyrdede containerhavn i Jakarta, som i dag håndterer halvdelen af landets voksende containertrafik.

I APM Terminals hovedkontor i Haag kunne kommunikationsdirektør Thomas Boyd i går ikke bekræfte de indonesiske oplysninger.

Men efter sigende er APM Terminals i skarp konkurrence med syv andre havneselskaber om anden fase af det store projekt, som er inddelt i tre etaper. Blandt andre er APM Terminals to nærmeste konkurrenter, PSA Singapore og Hutchison Port Holding, og Maersk Lines største containerkonkurrent, CMA CGM, med i kampen om havnen.

Den 500 hektar store containerhavn vil stå fuldt udbygget i 2010 med fem terminaler, 3.500 meter kajplads og kapacitet til at håndtere 7,4 millioner årlige 20-fods containere (teu). Det oplyser en talsmand for det statsejede Pelindo II, der står for udbudsrunden. Men allerede i starten af det nye år forventes den første del af kæmpehavnen at står klar.

APM Terminals har på få år udviklet sig til verdens tredjestørste aktør indenfor udvikling og drift af havne- og terminaler og driver p.t. 45 havne eller terminaler verden over. Trods store anlægsinvesteringer formåede APM Terminals allerede sidste år at tjene godt 600 mio. kr. hjem til Mærsk ud af en omsætning på 12 mia. kr. - hvilket udtrykker en fremgang på 25 pct. i såvel forretningsomfang som indtjening i forhold til året før.

Men APM Terminals har appetit på mere og har aktuelt en række konkrete og mulige nye projekter i støbeskeen. I sidste måned indgik APM Terminals således en vigtig kontrakt på udviklingen af en containerterminal til ca. 5,4 mia. kr. i Shenzhen i det sydlige Kina.

Blandt andre potentielle projekter er bl.a. et stort havneprojekt i Coos Bay i staten Oregon i det nordvestlige USA og et muligt nyt havneanlæg ved Panama kanalen - et af skibsfartens globale knudepunkter.

BRANCHENYT
Læs også