Arla Foods tilbage på hylderne

MUHAMMED-KRISEN Halvandet år efter Muhammed-krisen er den danske fødevareeksport til Mellemøsten ved at være normaliseret. Dog møder virksomhederne stadig modstand i Saudi-Arabien.

For 17 måneder siden lå alt i ruiner. Årtiers arbejde var på få dage knust for Arla Foods. Mejerikoncernens milliardforretning i Mellemøsten blev udraderet af en altomfattende boykot af danske varer. Handelskrisen var en reaktion på tegningerne af profeten Muhammed, som blev bragt måneder forinden i Morgenavisen Jyllands-Posten.

Den uventede knockout ramte mange danske virksomheder, men var ekstraordinær smertefuld for Arla, der gennem mange år havde investeret enorme ressourcer - økonomisk og ledelsesmæssigt - i opbygningen af aktiviteterne i Mellemøsten. Umiddelbart inden krisen var Arla på flere områder markedsleder og samlet set regions stærkeste spiller.

Nu er Arla imidlertid tilbage på banen og alt tyder på, at selskabet vil tilbageerobre sin tidligere position som nummer ét.

I alle regionens mindre lande er Arlas salg nu større end før krisen, fortæller Finn Hansen, direktør for Arlas Division Oversø.

Kun salget til det største enkeltmarked - Saudi-Arabien - halter fortsat. Her er forbrugerne og enkelte detailkæder længere tid om at glemme de omstridte tegninger.

»I dele af Saudi-Arabien er forbrugerne ret konservative og stadig ikke begejstrede for danske varer. Samtidig er konkurrencen markant hårdere end før krisen. Vi er oppe mod 15-20 nye konkurrenter, der har benyttet sig af vores fravær til at erobre positioner på salget af både smør og ost,« fortæller Finn Hansen.

Slut med støtte
Han tilføjer, at Arlas forretning i Mellemøsten for nylig er stillet overfor en ny udfordring, da EU-Kommissionen har fjernet al eksportstøtte til mejerivarer.

»Det rammer naturligvis vores indtjening og giver konkurrenter fra andre verdensdele en pludselig fordel. Vi sidder i disse uger og forhandler med kunderne for at få hævet priserne så meget, at det udligner faldet i støtten. Det er ikke verdens nemmeste opgave, da vores produkter i forvejen er blandt de dyreste på markedet,« understreger Finn Hansen.

En af mikroputterne i den danske mejeribranche, Sædager Andelsmejeri, blev - relativt set - ramt endnu hårdere end Arla af Muhammed-krisen. Mejeriet eksporterede inden krisen 70 pct. af sin produktion til Mellemøsten og mistede alt. Men også det lille mejeri er nu tilbage på banen.

»Sammenlignet med niveauet før krisen er vores eksport til Mellemøsten tilbage på indeks 75,« fortæller Kenneth Jensen, afdelingsleder ved Sædager Andelsmejeri.

Landbrugsraadet har tidligere på året koordineret et eksportfremstød for de danske fødevarevirksomheder i Mellemøsten.

»Vi så en god effekt af den første kampagne. Salget af danske fødevarer steg markant i de supermarkeder, hvor vi havde aktiviteter. Vi er lige nu i gang med at arrangere det næste fremstød. Det skal finde sted i løbet af efteråret, når muslimernes fastemåned slutter, og de skal ud at handle stort ind,« fortæller chefkonsulent Johannes Østergaard, Landbrugsraadet.

Huskes stadig
I forbindelse med de aktuelle fremstød har Landbrugsraadet været i ekstraordinær tæt kontakt med virksomhederne.

»Mange konkurrenter har vundet terræn, mens Danmark var boykottet. De danske virksomheder skal klare denne skærpede konkurrence, selv om de har det handicap, at en del forbrugere og kunder endnu husker Muhammed-krisen,« vurderer Johannes Østergaard.

BRANCHENYT
Læs også