Danmark skal sælges på god service

Dansk turisme kan ikke konkurrere på pris og fantastiske varmegrader. Derfor skal Danmark levere varen på andre områder, mener Visit Denmark.

»Service tæller langt mere, end de fleste forestiller sig.«

Sådan siger Dorte Kiilerich, adm. direktør i VisitDenmark, når hun skal beskrive, hvordan den danske turistindustri ifølge hende skal udvikle sig for at få afgørende betydning for dansk økonomi og beskæftigelse.

VisitDenmark har lavet en internetundersøgelse, der stiller spørgsmål til danske og tyske feriegæsters forventninger til Danmark som ferieland. Og holdningen er klar: Man forventer god service.

»Vi kan ikke konkurrere på pris, da vi er et dyrt land at holde ferie i. Og vi kan ikke sætte vores lid til vejret. Derfor er vi nødt til at flytte fokus over på andre områder, og nogle af dem er service og værtskab. Vi tror, det er disse faktorer Danmark skal leve af rent turistmæssigt,« understreger Dorte Kiilerich.

Store forventninger
Af de adspurgte i undersøgelsen forventer 61 pct. da også en god service, mens 17 pct. forventer meget høj service, men for 81 pct. af tyskerne og 73 pct. af danskerne er det ikke afgørende for, om de vælger Danmark som feriedestination. Tallene kommer ikke bag på Dorte Kiilerich.

»Udenlandske turister kommer til Danmark, fordi de kan lide den danske mentalitet, vores ligefremhed og uhøjtidelighed. Det skal vi dyrke. I den forbindelse er holdninger og adfærd vigtige parametre. Hvis gæsterne føler sig godt tilpas og velkomne, forbruger de også flere penge,« forklarer hun.

Dorthe Kiilerich har, siden hun begyndte som direktør i VisitDenmark i 2006, haft det som mål at forbedre serviceniveauet i turistbranchen og gerne hos alle danskere, så vi kan tiltrække flere turister.

Derfor har hun sammen med branchen etableret uddannelsen danske værter, der først og fremmest skal lære turistindustrien og allerhelst alle danskere at blive gode værter.

»Det danske værtskab går videre end blot god service. Service er noget, man giver. Et værtskab påtager man sig. Man skal sætte sig i turistens sted og sikre, at de får den bedste oplevelse af Danmark. Kort sagt behandle dem ordentligt.«

Mener du, at vi ikke gør det i dag?

»Jeg mener, at vi skal blive bedre til det. Én dårlig oplevelse, og man synes, at Danmark er et lorteland. Det har vi ikke råd til med den pris, vi tager for varen,« siger Dorte Kiilerich.



Især tyskerne har de seneste 10 år svigtet Danmark. En udvikling, som selv et stigende antal andre udenlandske besøgende turister ikke har kunnet opveje faldet i.

»De tyske børnefamilier har primært været den målgruppe, den danske turistbranche har satset på og været et fantastisk grundlag for dansk turisme, men tyskerne har ændret adfærd,« siger Dorte Kiilerich og nævner, at der i dag er færre børnefamilier i Tyskland end i midten af 1990'erne. Derudover opholder tyskerne sig kortere tid i det danske sommerland end for blot 10 år siden.

Dengang lå antallet af feriedage i gennemsnit på 14 dage, mens det i dag er nede på 11 dage.

christina.wildfang@jp.dk..

Læs også