Musiksalget i nyt voldsomt fald

Siden 2000 er værdien af det danske musikmarked halveret.

Salget af musik i Danmark dykkede med 10 pct. i årets første seks måneder, og dermed fortsætter det bratte fald, som siden år 2000 har halveret værdien af det danske musikmarked.

Nye tal fra pladeselskabernes paraplyorganisation IFPI Danmark viser, at der blev solgt cd'er for 217 mio. kr. i første halvår, hvilket er et fald på godt 10 pct. sammenlignet med samme periode i 2006.

Det fortsatte pres på musikselskaberne afspejler en global tendens, og der er ingen umiddelbare tegn på, at udviklingen er ved at vende.

»På kort sigt er der nok ikke så meget, der kan vende op og ned på det,« vurderer Henrik Bødker, lektor i medievidenskab ved Aarhus Universitet.

»Det, som man måske kan forvente, er, at tiden med de helt store salgstal, og de helt store markeder er en saga blot. Man ser ikke på samme måde store navne som bl.a. Michael Jackson, der kunne samle interessen på tværs af generationer og kulturer.«

Det var onsdag ikke muligt at få en kommentar til tallene fra IFPI.

Stram kontrol
Danmark har været noget hårdere ramt af de senere års tilbagegang end de fleste internationale markeder. Omsætningen på det globale musikmarked er faldet med 23 pct. siden år 2000, viser tal fra en dugfrisk international IFPI-rapport. Sidste år lå det globale salg af musik på 19,6 mia. dollars.

Det er i høj grad problemer med at styre distributionen, som har ramt branchen.

Tidligere havde musikselskaberne meget stram kontrol over deres nationale markeder, men det har globaliseringen og i særdeleshed internettet gjort langt vanskeligere at opretholde.

De seneste måneder har selskaberne i Danmark kæmpet hårdt mod parallelimport fra lavprislande, bl.a. i form af en fogedsag i maj mod den asiatiske netbutik CD Wow's danske aktiviteter.

Samtidig fortsætter musikselskabernes årelange kamp mod ulovlig fildeling, der er en væsentlig årsag til faldet i musikomsætningen.

Prince udfordrer
Omfanget af pirateri og fildeling er svært at anslå, men ifølge IFPI downloades der globalt omkring 20 mia. musiknumre hvert år via fildeling på internettet.

»Mange mener, at branchen har sovet lidt i timen,« siger Henrik Bødker.

»Men det er en branche, som aldrig har været stærk rent teknologisk. Den er mest blevet ledet af musikfolk og folk med forstand på forretning.«

De seneste par år er det lovlige digitale salg vokset betydeligt, men sidste år udgjorde det stadig kun godt 30 mio. kr, eller under 5 pct. af brancheomsætningen i Danmark.

Præcis hvor vanskeligt det bliver for musikselskaberne at kontrollere distributionen også fremover blev understreget tidligere på måneden, da den amerikanske superstjerne Prince forærede sit nye album Planet Earth væk med den britiske søndagsavis Mail on Sunday i et oplag på 2,8 mio. eksemplarer.

poul.funder@jp.dk

Læs også