Bilejere snydes for billig forsikring

Forsikringsselskaberne tjener millarder på at skære grupper af bilforsikringskunder over én kam. Selskabernes måde at prissætte på er oldnordisk, mener Alka, som massivt underbyder de store spillere i markedet.

Tusinder af danskere betaler alt for meget for deres bilforsikring. Selv om de store forsikringsselskaber taler om prisnedsættelser og stor indbyrdes konkurrence, viser et opslag på branchens egen database, Forsikringsluppen.dk, at bilkøbere risikerer at betale mere end 10 gange så meget for den samme forsikring, som hvis de havde købt den hos bilforhandleren sammen med bilen.

Praksis er nemlig, at de store forsikringsselskaber over en bred kam brandpræmierer bilister med lav anciennitet, selv om de har haft kørekort i mere end 10 år og ikke nødvendigvis kører mere vildt end ældre bilister.

For eksempel koster en almindelig ny bil som Mazda2 1,4 med 80 hestekræfter hos det billigste forsikringsselskab godt 12.000 kr. om året, hvis man forespørger på Forsikringsluppen.dk. Prisen for Morgenavisen Jyllands-Postens 30-årige testperson er 5.000 kr. hos bil forhandleren, mens det dyreste forsikringssselskab ville have 23.773 kr. for fornøjelsen, svarende til mere end 15 pct. af bilens nypris.

Den stærkeste er dyrest


Besparelsen bliver højere, jo mere motorstærk bilen er. Det mest ekstreme eksempel i mini-analysen er en Mitsubishi Lancer 2,0 med 135 hestekræfter til en årlig forsikringspris hos bilforhandleren på 2.100 kr. Prisen hos det dyreste forsikringsselskab var 38.913 kr. eller 17 pct. af bilens nyværdi.

De ekstremt høje priser på bilforsikring fremkommer, fordi forsikringsselskaberne kun vil have de kunder ind, som man er helt sikre på ikke laver skader, forklarer FDM's adm. direktør, Thomas Møller Thomsen:

»Der er et opbrud på vej med mere konkurrence. Vi ser nu, at nogle bilmærker tegner meget billige forsikringer, mens andre går den anden vej og kun vil have de gode kunder, som ikke laver skader for at få en bedre forretning. Derfor gælder det som forbruger om at være endnu mere vågen og kigge sig godt om.«

Det er især forsikringsselskabet Alka, som er aggressiv på prisen gennem et samarbejde med Mitsubishi, hvor man har installeret en boks i bilen, som tager højde for bilens hastighed i tilfælde af uheld og skruer op for selvrisikoen, hvis man har kørt for stærkt. Herfra kalder afdelingschef og ansvarlig for bilforsikring hos Alka Jørgen Knudsen de store selskabers måde at prissætte på for gammeldags.

»Det er en oldnordisk måde at gøre det på ved at stille 50 forskellige spørgsmål om, hvordan man kører som bilist. Systemet med boksen kan i meget stort omfang sætte den gammeldags tarifering ud af markedet.«

Jørgen Knudsen henviser til, at tommelfingerreglen for bilforsikring er, at de helt unge bilister i gennemsnit laver otte gange så mange skader som de 50-årige. Men det betyder ikke, at alle de unge bilister bøjer blik.

»Det er kun én ud af tre unge bilister, som laver mange skader. Alligevel skal alle betale otte gange så meget, mens der også er 50-årige, som kører vildt.«

Særbehandling
Af samme årsag har Alka lavet særlige ordninger, hvor en yngre bilist, der har kørt skadesfrit i forældrenes bil, kan få ancinnietet, mens særlige kurser i trafiksikkerhed også sænker forsikringspræmierne.

Hos brancheorganisationen Forsikring og Pension ser konsulent Christian Skødt udviklingen som positiv og udtryk for, at selskaberne konkurrerer mere indbyrdes.

»Det tyder på, at der er røre i markedet med øget konkurrence. Der er specialaftaler med bilmærker og rabatter til bilister, der kører færre kilometer.«

50 pct. forskel
Hans erfaring er, at der snildt er op til 50 pct. forskel i forsikringsprisen for en bilist ved at kigge på Forsikringsluppen.dk. Besparelsen bliver imidlertid langt større, hvis man benytter sig af en af specialaftalerne med et bilmærke.

»Det er vigtigt, at man som førstegangskøber kigger sig for. Besparelsen kan let beløbe sig til en rejse til Mallorca,« siger Christian Skødt.

peter.nyholm@jp.dk

Læs også