TV 2 gik i rødt

MEDIER TV 2's mange nye initiativer gør ondt på bundlinjen. Alene TV 2 Radio kan koste stationen op mod 80 mio. kr. i år.

TV 2's mange nye initiativer vejer tungt på resultaterne hos kanalen, der endte i minus i årets første halvdel. Skuffende reklameindtægter udløste samtidig en markant nedjustering af forventningerne til hele året.

Nye projekter - som nyhedskanalen TV 2 News og TV 2 Radio - har kostet dyrt på den korte bane i form af en vækst i stationens omkostninger på næsten 30 pct. i første halvår.

Indtægterne var samtidig mindre end budgetteret på grund af en annoncekonjunktur, der på tv-markedet har været svagere end forventet.

Totalt steg omsætningen hos stationen 17 pct. til 1,042 mia. kr, mens resultatet før skat var et minus på 65 mio. kr.

Det får dog ikke umiddelbart alarmklokkerne til at ringe hos TV 2-ledelsen.

»Koncernen går som forventet - bortset fra tv-reklamemarkedet,« siger Anders Kronborg, der er konstitueret som TV 2's adm. direktør.

Nedjustering
Han har ikke de store forhåbninger til et løft for annoncemarkedet i andet halvår.

»Vi tror, at væksten i andet halvår vil være nogenlunde den samme,« siger Anders Kronborg.

Derfor har TV 2 nedjusteret sine forventninger til overskuddet før skat til ca. 100 mio. kr. i 2007. Tidligere forventede man et plus på 170-180 mio. kr.

Iagttagere peger på TV 2 Radio som det største umiddelbare problem for stationens ledelse.

»Der er nok ingen tvivl om, at TV 2 med TV 2 Radio har undervurderet, hvor svært det ville blive,« siger Frands Mortensen, professor i medievidenskab på Aarhus Universitet.

Fejlinvestering


»TV 2 Radio har indtil videre vist sig at være en fejlinvestering, som kan blive dyr for TV 2,« tilføjer Frands Mortensen.

Hos TV 2 er man også bekymret for udviklingen.

»Radioen lever ikke op til forventningerne i forhold til lyttertallene, og hvis det fortsætter, falder værdien af radioen,« siger Anders Kronborg.

Han vurderer, at underskuddet på radioen i år kan blive »tæt på 80 mio. kr.«

Mens radioen halter, får TV 2 News og TV 2 Sport i første omgang pæne karakterer.

Tro på strategien
»Når det drejer sig om abonnementskanalerne, har de indtil videre haft rimelig høj succes,« siger Frands Mortensen.

TV 2-ledelsen fastholder, at ekspansionsstrategien, der skal mindske stationens afhængighed af tv-reklamer, giver langsigtet mening, og at der ikke er nogen planer om at sætte tempoet ned.


BRANCHENYT
Læs også