Kunstpriserne drøner i vejret

Ikke mindst helt unge samtidskunstnere er de senere år blevet voldsomt populære. Spørgsmålet er, om tendensen og priserne holder.

Prisen på kunst drøner i vejret, og det i et tempo, så selv garvede galleriejere og auktionsledere næsten får åndenød.

»Kunstmarkedet er stærkere end nogensinde. Specielt den moderne kunst med samtidskunsten i spidsen. Jeg har aldrig før oplevet unge nulevende kunstnere stige så voldsomt i pris,« siger Peter Christmas-Møller, salgs- og vurderingsdirektør i Bruun Rasmussen Kunstauktioner.

Han taler om et paradigmeskift blandt køberne, som har skruet interessen væk fra antikviteter og den ældre kunst for i stedet at fokusere på den ofte farverige samtidskunst, der er inspireret af gade- og graffitikunsten.

Når Peter Christmas-Møller tænker nogle år tilbage, kan han kun komme i tanke om to nulevende kunstnere, Per Kirkeby og Kurt Trampedach, der kunne koste over 100.000 kr.

»Nu koster adskillige over 100.000 kr. og enkelte over en halv mio. kr.,« konstaterer Peter Christmas-Møller.

Han peger på, at gallerier og kunstnere er blevet gode til at tænke i kommercielle baner ved at kræse for kunstkøberne og skabe interesse uden at skrue produktionen for kraftigt i vejret.

Udbud holdt i ave
Når udbuddet på den måde bliver holdt i ave, samtidig med at efterspørgslen stiger, er succesen sikret, hvis kriteriet vel at mærke er høje priser.

»Gallerierne er endda begyndt at invitere særligt udvalgte før alle andre. Der er kommet en kreds af opinionsdannere, som er vigtig for prisdannelsen. Vi taler om en gruppe samlere på 40-60 mennesker, som præger markedet,« siger Peter Christmas-Møller.

Der er dog et alternativ til de unge og ofte dyre kunstnere. Og netop alternativet til de kommercielle succeser er spændende, mener han.

»Det sjove er, at der til enhver tid er fantastisk kunst, som er overset. Både nationalt og internationalt. Det kræver, at man følger med, hvis man vil være i stand til at se det,« siger Peter Christmas-Møller.

Bruun Rasmussen mener, at den voksende interesse for kunst skyldes mere end bare gode konjunkturer i samfundet og stor velstand.

»Der er også et element af mode, og internettet betyder meget. Det har gjort kunsten bredt tilgængelig og øget interessen. Samtidig spiller psykologien ind. Priserne bare stiger og stiger, men det kan også køre den anden vej,« siger Peter Christmas-Møller, som godt kan frygte, at den seneste tids meget kraftige prisstigninger kan ramme markedet som en boomerang.

Han finder det bekymrende, at kunstnere, der dårligt nok er færdige på akademiet, koster 50.000 til 100.000 kr.

»Spørgsmålet er, om det holder. Om der er soliditet bag. De af os, der kan huske den voldsomme globale nedtur i begyndelsen af 1990'erne, kan godt nogle gange tænke, at det, vi er vidne til nu, er lige voldsomt nok,« siger Peter Christmas-Møller.

Mere end stærkt
At udviklingen er gået mere end stærkt de senere år, kan galleriejer Jacob Asbæk fra Galerie Asbæk bevidne. Han havde i 2001 en stribe malerier af Tal R og John Kørner med på en udstilling på Mallorca. Tal R kostede 12.500 kr. Kørner det dobbelte.

»Jeg solgte ikke et eneste af dem. I dag ville de malerier koste ca. 300.000 kr. stykket. Det går utrolig hurtigt, når først en kunstner slår igennem, for så vil alle have ham. Der er uhyggeligt mange penge i det,« siger Jacob Asbæk.

Selv om der er en voldsom interesse for de unge nulevende kunstnere, har ingen af dem endnu pondus til at blande sig helt i toppen af prislisterne. De figurerer ikke på top 10 over de dyreste kunstværker solgt hos Bruun Rasmussen de seneste tre år.

Under hammeren giver mere og velkendte navne som Asger Jorn og P. S. Krøyer stadig ungdommen baghjul.

Til gengæld er ingen af de danske kunstnere i nærheden af at blande sig i toppen af prislisterne over international kunst.

Asger Jorn har siden 2005 opnået syv hammerslag over en mio. kr. hos Bruun Rasmussen med en pris på 6,4 mio. kr. som den højeste. Dermed er der langt op til Pablo Picasso, der sidste år opnåede et hammerslag på 476 mio. kr. og i alt omsatte for 1,9 mia. kr.

Asger Jorn er dog klatret voldsomt op ad den internationale rangliste, idet han i 2006 omsatte for knap 35 mio. kr. fordelt på 121 værker, der blev solgt det år. Det gjorde ham den 151. mest omsatte kunstner i verden. I 2005 var han blot nr. 318.

kristoffer.brahm@jp.dk

BRANCHENYT
Læs også